Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Arla biffar upp sitt inhouseteam – plockar in media och kreativitet

Publicerad: 21 Januari 2019, 07:35

Arla plockar in mer inhouse, Facebook kan tvingas betala miljonbot och ytterligare en chef sparkas från Snapchat. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerArlaFacebookMorgonsvepetSnapchat

Samma vecka som Arla meddelar att de plockar in både medieköp och kreativitet inhouse tecknade de ett nytt avtal med Accenture Interactive och Karmarama, som ska bli varumärkets nya globala digitalbyrå. Så Arla stänger inte dörrarna för nya eller existerande byråsamarbeten helt, men plockar alltså ändå in en stor del till sin inhousebyrå The Barn.

Anledningen ska, enligt Thomas Heilskov, global chef för digital marknadsföring och innovation, bland annat vara ekonomisk men också att bolaget behöver bli mer agilt.

– Det är ingen överraskning att när mediebeteenden förändras, är varumärkena under större press för att agera snabbare och vara mer närvarande. Därför behöver vi en mer smidigare modell där media och content smälter samman. Vi behöver skräddarsy meddelandena mer när det gäller personalisering, vara snabbare och bättre när det kommer till att kommentera nyhetshändelser. Att lägga ut sådana jobb på byråer är dyrt och tar ofta lång tid, säger han till The Drum.

På den svenska marknaden jobbar Arla bland annat med Åkestam Holst. Hur och om deras samarbete påverkas av förändringarna är ännu oklart.

Smarta produkters datainsamling kartlägger liv – säkerhetsproblem
Som marknadsförare är det populärt att följa utvecklingen av smarta produkter som kylskåp, kaffebryggare och hemlarm. Vad vore bättre för en livsmedelskedja än att kylskåpet själv lägger en beställning på saker som börjar ta slut? Men nu larmas det om säkerhets- och integritetsbrister. Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter, skriver i en debattartikel i SvD att lagstiftare och företag nu måste täppa till bristerna.

"Persondata från en enskild produkt avslöjar inte alltid hela din livshistoria, men när data från olika källor slås ihop kan en kusligt komplett bild av ditt liv och din vardag träda fram", skriver han bland annat.

Tv-profilen ska prövas för åtal
Den svenska tv-profilen, som misstänks för sexuellt ofredande i Florida, ska prövas för åtal på tisdag. Då ska han berätta för domarna hur han ställer sig till anklagelserna, enligt Aftonbladet.

Tv-profilen, som nekar till brott, greps av polis efter misstanke om sexuellt ofredande av en minderårig pojke i Florida. I väntan på att åtalet prövas har han släppts med fotboja.

Netflix: Fortnite är vår största konkurrent
I Netflixs kvartalsrapport som publicerades i torsdags, hävdade bolaget att det försörjer tio procent av amerikanernas totala tv-tid. I ett brev till sina investerare skriver Netflix att de inte är oroliga för Walt Disneys kommande lansering av streamingtjänst. De är inte heller oroliga för WarnerMedias dito. "Vi konkurrerar med (och förlorar mot) Fortnite mer än vi konkurrerar med HBO", skrev bolaget i uttalandet enligt Adage.

Facebook kan tvingas till miljardbot
En rekordstor straffbot kan bli verklighet för Facebook, för att ha brutit mot ett avtal om skydd för användares integritet, enligt Washington Post. Om boten, som uppges ligga på över 22,5 miljoner dollar, blir verklighet utfärdas den av den amerikanska myndigheten FTC. 2012 fick Google betala just 22,5 miljoner dollar i böter efter att ha samlat in användardata utan tillåtelse.

Ytterligare en chef sparkas från Snapchat
Säkerhetschefen Francis Racioppi uppges ha sparkats från Snapchat, enligt källor till Wall Street Journal. Anledningen ska vara att han haft ett förhållande med en av de konsulter som bolaget har anlitat. Exakt när Racioppi och Snapchat gick skilda vägar råder det dock delade meningar om. Enligt WSJ skedde det i december, medan källor till Cheddar uppger att det bara var för några dagar sedan. Nyheten kom bara dagar efter att Snapchats CFO Tim Stone slutat. Det rapporterar Techcrunch.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.