Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 november 2015, 12:05
Arla förlorar mot Unilever.
Foto: Arla
Arla förlorar en marknadsföringstvist mot livsmedelsjätten Unilever i Marknadsdomstolen. Nu får Arla betala två miljoner i rättegångskostnader.
Arla har på en månad förlorat två marknadsföringstvister. Arla väckte tidigare i år talan mot Unilevers marknadsföring av två Flora-produkter, gemensamt kallade Flora med smör. Arla yrkade då Marknadsdomstolen vid vite om en miljon kronor att förbjuda Unilever att använda beteckningen smör i sina matfettsblandningar. Dessa har använts på bland annat produktförpackningar, på webbplatsen, rabattkuponger och på utomhusreklam.
Marknadsdomstolen går inte på Arlas linje. Idag dömde Marknadsdomstolen att Arla ska betala Unilevers rättegångskostnader på 2,1 miljoner kronor.
I oktober förlorade Arla en namnstrid om Yoggi.