Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 februari 2013, 11:02
Skärmdump från Arlas kampanj
Arla gjorde fel när de påstod att de skulle öppna en ostbutik i Paris. Det har marknadsdomstolen nu fastslagit.
Ämnen i artikeln:
Arla”Våra svenska ostklassiker hör hemma i finrummet, därför öppnar vi en ostbutik i Paris”. Det var den slogan som Arla Foods använde hösten 2011.
Men så får man inte säga om man inte har för avsikt att verkligen öppna en butik i Paris. Det har marknadsdomstolen nu bestämt.
Det var konkurrenten Skånemejerier tyckte att Arla for med osanning eftersom det inte handlade om någon regelrätt butik utan en "shop in shop". Skpnemejerier fann det för gott att stämma Arla inför marknadsdomstolen.
"Marknadsdomstolen förbjuder Arla Foods AB vid vite av en miljon (1 000 000) kr att i sin marknadsföring av ost använda sig av påståenden om att Arla ska öppna eller har öppnat butik i Paris på så sätt som skett, eller påståenden med väsentligen samma innebörd, om så inte är fallet."
Dessutom ska Arla betala Skånemejeriers rättegångskostnader på nästan 50 000 kronor.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Arla