Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arla i cheese-möte efter fonetikhaveri

Publicerad: 16 februari 2009, 08:38

Resume.se kan avslöja att Arla planerar ett extra-möte i eftermiddag efter reaktionerna på nya Keso-annonsen. – Kanske Arla borde anställa en fonetiker? skriver Östen Dahl, professor i allmän språkvetenskap vid Stockholms universitet, i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Waters Widgren TBWAKeso

Arlas Keso-annons.

Arlas pågående kampanj för Keso, som syns i helsidesannonser i de stora tidningarna, skapar frågetecken.

I annonsen resonerar Arla och dess reklambyrå WatersWidgren\TBWA om att det är svårt att säga cottage cheese – osten i Keso-paketen. Men det är just uttalsbeteckningen [kåttitsch schiiis] i annonsen som väckt reaktioner.

Så här skriver professor Östen Dahl i ”Lingvistbloggen” på avdelningen för allmän språkvetenskap vid Stockholms universitet:

”’Kåttitsch’ kan möjligen godkännas, men låter det inte som någon som talar med tysk brytning? Och hur kan någon anse att "schiiis" återger hur det engelska ordet cheese ska uttalas (i synnerhet om man väljer det numera vanligaste sje-uttalet?) För det är väl inte ironi? Kanske Arla borde anställa en fonetiker?”

Även Resume.se har fått mejl från läsare som reagerat på Arla-annonsen. Den rådande meningen är att ”tj” borde ha använts i stället för ”sch” som ger ett felaktigt uttal.”Tjiiiz ” är ett av förslagen.

Hanna Skuncke, brand manager för Keso på Arla:

– Det här är ”skojfonetiska” och vi kom tillsammans med vår reklambyrå fram till att det inte hade blivit samma tydlighet med "tj" bildmässigt, och vi ansåg andå att man kan skriva med "sch".

Hanna Skuncke berättar att Arla fått in synpunkter och att ”tjiiiz” och ”tschiiis” är förslag på hur man i stället skulle ha skrivit.

– Vi ska ha ett möte i eftermiddag med reklambyrån (WatersWidgren\TBWA) där vi kommer att ta upp alla synpunkter. Det är kul att folk engagerar sig, och kanske borde man koppla in lingvisterna på Stockholms universitet.

Kommer ni att ändra annonsen?

–  Vi tar in alla synpunkter och värderar dem.

Hur har ni tänkt i övrigt, varför fokuserar ni på cottage cheese?

– Vi vill tydliggöra att Keso är Arlas varumärke för produkten cottage cheese. Cottage cheese är okänt och det här är ett sätt att lyfta varumärket. Iden kom från WatersWidgren\TBWA och det är en rolig vinkel.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Waters Widgren TBWAKeso

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.