Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Arla kampanjar för en mindre plastig värld

Publicerad: 21 September 2017, 12:20

Foto: Faksimil

I samband med sina nya förnybara créme fraiche-förpackningar lanserar Arla en kampanj för att minska plastanvändandet i samhället.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetUncle UnicornReklamArla Foods

När Arla lanserar en ny créme fraiche-förpackning i återvinningsbart papper går man samtidigt ut i en kampanj för att minska plastanvändandet i samhället.

Den 1 juni trädde en ny lag i kraft som syftar till att minska användadet av plastpåsar. Butiker och klädkedjor är nu tvingade att antingen ta betalt för påsen eller informera om dess miljöpåverkan. Sedan införandet av lagen har antalet plastpåsar som använts minskat med 2,5 miljoner jämfört med samma period förra året.

I Arlas kampanjfilm påminner de om att all den plast som tillverkats fortfarande finns kvar.

– När vi gjorde research inför uppdraget insåg vi att nästan all den plast som någonsin tillverkats fortfarande finns kvar, säger Claes Nevréus, projektledare på Uncle Unicorn (tidigare CP+B). Eftersom plastens nedbrytningstid är närmare 500 år och vi bara använt plast i ca 50 år, har nästan ingenting hunnit brytas ned.

Istället för att måla en dystopisk bild av det utbredda plastanvändandet har Arla och Uncle Unicorn visa en annan bild.

– Det faktum att vi levt med plast i hela vårt vuxna liv tolkas ofta ur ett negativ perspektiv. Medan vi kom fram till insikten att några av våra finaste minnen aldrig kommer försvinna, avslutar Nevréus.

Kampanjen kommer att gå i tv, YouTube, sociala medier, utomhus och i butik.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.