Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arla säger tschiiiis

Publicerad: 17 februari 2009, 08:20

Arla backar efter fonetik-kritiken mot Keso-annonsen. Efter krismötet i fredags har mejerijätten beslutat att lägga till ett extra t i annonserna.


Den gamla annonsen som kritiserades av bland annat språkvetare.

I fredags kunder Resume.se avslöja att Arla kallat reklambyrån WatersWidgren/TBWA till ett krismöte efter kritiken mot uttalsbeteckningen i Keso-annonsen.

”’Kåttitsch’ kan möjligen godkännas, men låter det inte som någon som talar med tysk brytning? Och hur kan någon anse att "schiiis" återger hur det engelska ordet cheese ska uttalas (i synnerhet om man väljer det numera vanligaste sje-uttalet?) För det är väl inte ironi? Kanske Arla borde anställa en fonetiker?”, skrev bland annat Östen Dahl, professor i allmän språkvetenskap vid Stockholms universitet, i ett blogginlägg.

Hanna Skuncke, brand manager för Keso på Arla, förklarade att man lyssnade på synpunkterna som kom in och att en ändring i annonserna inte var utesluten.

Nu har Arla och WatersWidgren/TBWA bestämt sig för att att lägga in ett t i annonserna så att det står kåttitsch tschiiis”.

– Alla blir mest nöjda om man lägger till ett t, säger Enis Püpülek, ad på WatersWidgren/TBWA.

– Vi lyssnade på synpunkterna och bestämde oss för att lägga till ett t. Det är fantastiskt att folk engagerar sig så, säger Hanna Skuncke.

De nya annonserna kommer att puffa för nästa steg i kampanjen –  en kampanjsajt på Arla.se/keso där besökarna får hjälp att lära sig uttala cottage cheese.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.