Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arla satsar digitalt och väljer Doberman

Publicerad: 15 maj 2008, 14:24

De flesta av Arlas 28 varumärken har redan hög kännedom. Nu investerar företaget mer i digitala lösningar som ska ge dialog. En satsning är den nya sajten för Årets Kock från Forsman & Bodenfors. Dessutom har Doberman fått uppdraget att utveckla Arlas webbplatser i hela Norden.


Den nya sajten från F&B för Årets Kock.

– Vi behöver få ett högre konsumentengagemang och det får vi genom att satsa mer på kommunikation som ger dialog, som digitala lösningar, än på traditionell masskommunikation som till exempel tv-reklam. Det gör att Arla för 2008 lägger nära 20 procent av den nordiska mediabudgeten på digitala lösningar, säger Mette Rehnström, Nordic Media Manager på Arla Foods.

2008 är också året då Arla för första gången på 10 år väljer att öka sin mediebudget. Det innebär att de delvis lägger mer pengar på marknadsföring i vanliga mediekanaler. Men den största satsningen görs på den digitala sidan.
– I absoluta tal lägger vi mer resurser på tv men ökningen är störst i digitala medier, säger Mette Rehnström.

I år är en av satsningarna den nya sajten ”Bli din egen årets kock” till tävlingen Årets Kock, där Arla kliver in som huvudpresentatör i finalen. Kreativ byrå bakom projektet är Forsman & Bodenfors. Sajten är framtagen i samarbete med produktionsbolaget Kokokaka.
– Årets Kock och Arla har samarbetat i 25 år, och detta är ett steg i att förtydliga detta. I år passar det extra bra att lyfta fram tävlingen eftersom den firar 25 år. Genom arla.se/aretskock vill vi både ge inspiration, underhållning och bra recept.

Målet är att sajten ska leva länge och ständigt uppdateras med nya recept och presentationer av olika kockar.
Den nya sajten kommer att marknadsföras med hjälp av bannerannonsering och dagspressannonsering samt i Arlas egna medier arla.se, mjölkpaketens baksidor och i receptbroschyren Arla Köket med start imorgon fredag.

Samtidigt har Arla också anlitat webbyrån Doberman som ett led i den strategiska satsningen på digital media.

Uppdraget får Doberman att jubla – byråns uppgift blir att utveckla Arlas webbplatser i hela Norden.
– Otroligt roligt, väldigt kul att få jobba med ett så stort och känt varumärke. Arla är en kronjuvel bland svenska varumärken, säger Magnus Bergmark, kundansvarig och strateg på Doberman.

Arla blir en av Dobermans största kunder. Byråns största kunder sedan tidigare är Apoteket, Tele 2, SVT, DN och AEG Electrolux.

Sju personer på Doberman kommer att arbeta med Arla. Förutom webbplatser handlar det bland annat om utveckling av mobila tjänster.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.