Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arla väljer BBDO

Publicerad: 2 september 2009, 14:21

Arla har i hemlighet valt BBDO London som ny reklambyrå för samtliga varumärken. Totalt försvinner 25 miljoner kronor i byråarvode från fem svenska byråer. På måndag möter Arla sin nya byrå.


Ämnen i artikeln:

ArlaBBDO

truefalse

Helena Donar byter fem svenska reklambyråer mot BBDO i London.

Arla har en lång reklamtradition i Sverige och var under många år en hyllad köpare av kreativa lösningar.

De senaste åren har Arlas reklamlösningar haltat något och någon gång i slutet på den här veckan går Arlas svenska reklamtradition definitivt i graven.
I hemlighet har Arla varit ute i en internationell storpitch för samtliga varumärken för above-the-line-kommunikation, med andra ord all kommunikation utanför butik.

Resumé kan avslöja att valet har fallit på BBDO London  som vinner alla varumärken under Arlaparaplyet. Det innebär att följande reklambyråer kommer att få ett kallt samtal från Arlas kommunikationsledning någon gång den här veckan:
Stenströms Red Cell – jobbar med varumärkena Bregott och Smör. Behåller varumärken kring juice.
DDB – jobbar med varumärkena kring mjölk.
Forsman & Bodenfors – varumärken kring storkök.
Ogilvy – varumärkena kring ost.
Lowe Brindfors – varumärket Yoggi.

Sammanlagt är det ett byråarvode på mellan 20–25 miljoner kronor som nu lämnar Sverige när de fem byråerna sägs upp.

Huvudteam i London
Helena Donar är marknadsdirektör på Arla och bekräftar Resumés uppgifter. Trots att de berörda reklambyråerna inte har fått beskedet än.
– Vi har valt en global byrå för att vi ska enas kring samma symboler och varumärken på ett mer konsekvent sätt. Vi behöver jobba rakare och effektivare men också att hitta ett nytt uttryckssätt.

Stämmer det att uppdraget går till BBDO London?

– Våra huvudteam kommer att sitta i London men vi kommer också att ha starka team med nationell representation. I Sverige blir det ANR BBDO.

Och övriga svenska reklambyråer kommer ni att säga upp?

– Våra andra svenska byråer kommer vi att säga upp. Dina uppgifter stämmer. Vi håller på att säga upp de här byråerna nu.

De olika byråerna har olika stora avtal med Arla. Värst ser Stenström Red Cell ut att drabbas.

– Nej, den här informationen har vi inte fått. Vi har vetat att det pågått en internationell upphandling men inte fått resultatet. Vi väntar faktiskt på någon form av besked om det som gäller, säger Greger Stenström, vice vd på Stenström Red Cell.

Ni behåller juice men tappar Smör och Bregott. Hur drabbar det er?

– Jag kan inte svara på det förrän jag får det bekräftat.

DDB vann uppdraget för Arla mjölk våren 2008. När Resumé når byråns vd Niclas Melin har han ännu inte fått beskedet att avtalet sägs upp.

BBDO Londons Arlavinst ser ut att bli en välkommen räddning för hårt prövade ANR BBDO i Sverige. Men vd:n Pontus Carlsson är ytterst förtegen och vill inte lämna någon kommentar alls.

Enligt vad Resumé erfar har ANR BBDO varit bidragande i pitchen med planning och en strategidel.

Nu på måndag träffas parterna för en workshop för första gången.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

ArlaBBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.