Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arlanda nystartar med ökat fokus på reklam

Publicerad: 23 december 2008, 13:22

Arlanda Flygplats byggs om och den första april ska allt vara klart. Redan nu har det nya taxfreeområdet i Terminal 5 öppnats. Enligt de ansvariga på Arlanda och JCDecaux har fokus på reklam funnits med redan från start.


Ämnen i artikeln:

Arlanda

Nya taxfree området

Varje dygn passerar närmare 50 000 resenärer Arlanda. Det blir över 18 miljoner resenärer på ett år. Resenärer som Arlanda har väldigt mycket information om. De vet exakt vart varje person ska och därmed också hur de rör sig över flygplatsen, vilket kön de har, ålder och tid, i genomsnitt 90 minuter, som de befinner sig på området. Det gör enligt Katrin Bäckman, reklamkoordinator på Stockholm Arlanda Airport, flygplatsen till en mycket stark reklamplats. Nu, när flygplatsen byggs om, har fokus på reklam funnits med redan från start.

– Tänket kring reklam har funnits med redan på arkitektstadiet. Målet har varit att skapa en bra atmosfär som ger ett ökat kundvärde. Reklamen ska ge resenärerna något extra, inte påverka dem negativt. För de företag som har det i åtanke när de gör reklam för den här platsen finns det hur mycket som helst att vinna. Vi har massor av möjligheter för att skapa speciallösningar och är öppna för nya roliga förslag.

Telias reklamkampanj

Ytorna för reklam på Arlanda är stora. En som redan utnyttjat möjligheten är Telia som folierade alla glasytor direkt efter passkontrollen i Terminal 5, Pir F, samt hissarna till Loungen i Terminal 5 med en tecknad Telia-kampanj.
– Impacten var enorm, det gick helt enkelt inte att missa, säger Katrin Bäckman.

Hur mycket reklamyta fanns innan och hur mycket finns efter den första april?
– JCDecaux och LFV utvecklar, förändrar och etablerar ständigt nya reklammöjligheter på flygplatsen. Kring den nya säkerhetskontrollen och shoppingdelen kommer ett antal nya ytor i resenärernas flöde. Det blir stora och spektakulära ytor med hög impakt snarare än många, säger Johan Bjerkéus, ansvarig för internationell försäljning på JCDecaux.

– Tillväxten ligger på mellan 3-5 procent per år beroende på tillgången på reklamytor som idag är över 800 objekt, säger Katrin Bäckman.

Vepa på parkeringsgarage

Den största utomhusvepan är drygt 400 kvadratmeter och placerad på Parkeringshuset vid Terminal 5. Inomhus finns bland annat en inramad banner i Terminal 2 på nära 100 kvadratmeter.

Trots antalet resenärer som passerar varje dag når Arlanda och JCDecaux, som har hand om reklamytorna på flygplatsen, inte riktigt fram till alla kunder som de vill ska annonsera på området.

Vilka missar ni idag?
– Jag skulle säga att vi når alla segment. Idag har vi kunder inom bland annat bank och finans, it och telefoni, manegement konsultföretag och frakt och transport. Och vi har ett fåtal dryckeskunder. Är det något vi saknar så är det parfym, kosmetika och mode. Vi är intresserade av fler kunder med hig end-produkter, säger Johan Bjerkéus. Han tillägger.
– Tittar man internationellt finns de här kunderna på de riktigt stora flygplatserna i en mycket större utsträckning. Vi kommer nog aldrig kunna matcha London men skapar man en intressant atmosfär ökar möjligheterna att de kommer hit.

Nybyggda Jumbo Hostel. Foto: LFV/Lasse Modin

Enligt Katrin Bäckman saknar de också kunderna som tänker i ett större perspektiv.
– Vi har inte riktigt nått målgruppen som ser värdet i att ”äga” byggnader och andra ytor utomhus som till exempel p-hus och liknande. Jumbo Hostel är ett exempel på yta och fasad som kommer att visa vägen för denna typ av exponeringar.

Området som köpts upp av RBS

De senaste två åren har Bjerkéus jobbat för att sälja reklamytan på nosbryggan till storkunder. Det görs mycket utomlands men har hittills inte gjorts på Arlanda. Nu har RBS, The Royal Bank of Scotland Group, precis köpt hela reklamytan på Terminal 2 samt på pir F i Terminal 5. Den exakta kostnaden som RBS betalat vill Johan Bjerkéus inte uppge men han säger att ytan i sig ligger på cirka 4 miljoner kronor brutto per år. RBS har köpt ytan i två år.

Vad är viktigt att tänka på när man skapar reklam för den här platsen?
– Vi har gjort en undersökning som visade stressnivån på folk på flygplatsen. Den säger ganska mycket. När folk anländer till flygplatsen är de ganska stressade, de vill snabbt genom säkerhetskontrollen. Därefter sjunker stressnivån något när de befinner sig på själva taxfreeområdet. Lugnast är folk precis innan de går på planet, när de sitter och väntar vid gaten. Det är tre olika stadier som man bör tänka på och anpassa sig efter, säger Johan Bjerkéus.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Arlanda

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.