Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arlas annonsboom

Publicerad: 9 juli 2010, 12:51

Reklamjätten ICA backar med 19 procent juni månad 2010 gentemot föregående år. Däremot ökar Arla sina reklamköp med hela 639 procent. Det visar preliminära siffror från Sifo Reklammätningar.


Ämnen i artikeln:

Sifo ReklammätningarIcaArla Foods

ICA – Sveriges största annonsör flera år minskar sina reklaminvesteringar med 19 procent, 1456700 kronor i juni månad 2010 jämfört med 2009. Kooperativa förbundet minskar även de investeringarna rejäl, 36 procent.

Arla som däremot var blygsamma i sina medieinvesteringar – endast 420800 kronor ökar rejält. Preliminärt plöjer de ned 3108700 kronor i juni månad 2010. En ökningen med hela 639 procent.

Se hela listan nedan över Sveriges största reklamköpares ökningar/minskningar juni månad:

Period: 20100601 – 20100630

TKR2009                       TKR2010

ICA                  78435                       63868                       -19

TELIA               52026                      53104                       2

P&G                 38332                      46038                       20

IKEA                 20530                      40761                       99

UNILEVER       31884                      38572                       21

TELE2              23653                       35576                      50

KOOPERAT… 54910                       35189                      -36

ELGIGANTEN 21961                      33085                      51

L OREAL          17170                       31647                     84

ARLA FOODS 4208                         31087                     639

S:A Totalt        343109                     408927                  19

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.