Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 juli 2010, 12:51
Reklamjätten ICA backar med 19 procent juni månad 2010 gentemot föregående år. Däremot ökar Arla sina reklamköp med hela 639 procent. Det visar preliminära siffror från Sifo Reklammätningar.
ICA – Sveriges största annonsör flera år minskar sina reklaminvesteringar med 19 procent, 1456700 kronor i juni månad 2010 jämfört med 2009. Kooperativa förbundet minskar även de investeringarna rejäl, 36 procent.
Arla som däremot var blygsamma i sina medieinvesteringar – endast 420800 kronor ökar rejält. Preliminärt plöjer de ned 3108700 kronor i juni månad 2010. En ökningen med hela 639 procent.
Se hela listan nedan över Sveriges största reklamköpares ökningar/minskningar juni månad:
Period: 20100601 – 20100630
TKR2009 TKR2010
ICA 78435 63868 -19
TELIA 52026 53104 2
P&G 38332 46038 20
IKEA 20530 40761 99
UNILEVER 31884 38572 21
TELE2 23653 35576 50
KOOPERAT… 54910 35189 -36
ELGIGANTEN 21961 33085 51
L OREAL 17170 31647 84
ARLA FOODS 4208 31087 639
S:A Totalt 343109 408927 19
Tero Marjamäki