Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 december 2013, 08:43
Mats Wallin
Foto: Resumé
I en krönika i Dagens Handel uppmanar den tidigare reklambyrå-vd:n Mats Wallin Arla att lägga korten på bordet och lämna svenskheten.
Mats Wallin var tidigare vd för reklambyrån Ymer. På krönikerplats i Dagens Handel riktar han skarp kritik mot Arlas kommunikation under rubriken "Arlas svenska idyll bara en front för global kohandel".
Utgångspunkten för hans kritik är att Arla kommuniceras som ett företag med lokal produktion, när produktionen är outsourcad på tolv länder och huvudkontoret ligger i Danmark. Samtidigt drar mejerijätten ned på produktionen i Sverige.
"Arla utlokaliserar allt fler funktioner från Sverige till Danmark. Nu i oktober kom ett dramatiskt besked, beslut om att all innovation försvinner från Sverige till Danmark. ... Närodlat och nära innovation måste vara sant för att reklam och budskap ska vara trovärdigt. Svenskheten hos Arla är på det stora hela bara en liten del. Arlas varumärke, uppfattningen både hos Arla och hos svenska folket, har för länge sedan passerat sitt bäst-före-datum, skriver" Mats Wallin i sin krönika
Nu uppmanar han Arla att överge svenskheten i sin kommunikation:
"Trovärdigheten står på spel. Arlas kampanjer stödjer till sin karaktär ett levande svenskt jordbruk och öppna landskap. Det luktar reklamkosmetik som bara är yta! Arla, rädda er trovärdighet och lämna svenskheten. Ni har mjölkat det sista ur den svenska idyllen. Kortsiktigt förlorar ni image eftersom många konsumenter ännu inte upptäckt hur förlegad, otillräcklig och delvis också förljugen bilden av Arla är. Långsiktigt vinner ni trovärdighet."
Fotnot: Mats Wallin är i dag retailkonsult på Unlimited Communication. ANR BBDO:s är Arlas reklambyrå sedan flera år tillbaka.