Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arlas svar på reklamkritiken

Publicerad: 4 december 2013, 12:19

Den tidigare reklambyrå-vd:n Mats Wallin kritiserade Arla för att en förljugen reklam där den svenska idyllen bara är en chimär för global kohandel. Nu kontrar Mats Hedlund Arlas affärsområdeschef för färskvaror med en krönika i Dagens Handel.


Ämnen i artikeln:

Arla

Det var i en krönika på Dagenshandel.se som Mats Wallin drev tesen att Arlas Sverige-idyll i reklamen bara är en front för global kohandel.

"Arla utlokaliserar allt fler funktioner från Sverige till Danmark. Nu i oktober kom ett dramatiskt besked, beslut om att all innovation försvinner från Sverige till Danmark. ... Närodlat och nära innovation måste vara sant för att reklam och budskap ska vara trovärdigt. Svenskheten hos Arla är på det stora hela bara en liten del. Arlas varumärke, uppfattningen både hos Arla och hos svenska folket, har för länge sedan passerat sitt bäst-före-datum", skrev Mats Wallin bland annat i krönikan som Resumé rapporterade om.

På krönikerplats i samma tidning slår Mats Hedlund, chef för affärsområde färskvaror på Arla, ner på kritiken och hävdar att Mats Wallin valt att utelämna delar av sanningen:

"Svenskheten i Arlas produkter blir inte mindre av att vi också finns i andra länder eller att vi också har ägare från Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Luxemburg.", skriver Mats Hedlund i krönikan och fortsätter:  "En majoritet av produkterna vi säljer i Sverige är tillverkade på mjölk från våra svenska Arlabönders gårdar vid något av våra mejerier i Sverige. Det gäller till exempel all mjölk, fil och vispgrädde som säljs under den röda Arlakossan, som garanterar svensk råvara. Det gäller de svenska ostklassikerna, Svenskt Smör och alla ekologiska produkter tillverkade i Sverige. Det är självklart att vi vill lyfta dessa produkters ursprung i svensk mjölk från svenska gårdar. Vår utgångspunkt är nämligen att använda svensk råvara vid svenska mejerier. Det är både miljömässigt och ekonomiskt det bästa för Arla och Arlabönderna."

Mats Wallin replikerar snabbt krönikan i ett mejl till Resumé:

"Ja, det var ett halvt svar. Att bemöta bara med statistik var lite torrt. När det nu kom ett svar från Arla hade jag väntat mig om kopplingen till marknadsföringen. Det skulle ha stärkt kossan i reklamen istället för bönderna. Tror konsumenterna värnar kossan mer än ägandeformen med svenska bönder."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.