Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Asien långt efter i Cannes

Publicerad: 25 juni 2009, 09:36

De senaste åren har vi kunnat se att de asiatiska länderna har varit på stark frammarsch i Cannes Lions. Men i år har den trenden avbrutits.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Förra året vann asiatiska nationer som Indien, Thailand och Vietnam flera lejon i Cannes Lions. Även Kina satsade som aldrig förr förra året. De skickade 200 delegater till tävlingen och resultatet, fem brons och ett guld, blev det bästa hittills. Det kan i och för sig kännas ganska måttligt för ett land med 170 000 reklambyråer.

Då sa Pully Chau, vd för Saatchi & Saatchi China:
– Det är lätt att fokusera lokalt och tro att man är bra. Men det är viktigt för Klina att hela tiden bli bättre och vinna internationella priser. Jag vet att många pratar om oss, nu är det dags att visa upp oss på riktigt.

I år är historien en helt annan. De asiatiska länderna har inte vunnit i närheten av så många lejon som förra året.  De enda skalperna är ett Grand Prix för Hong Kong och ett för Japan. Annars är det betydligt sämre utdelning jämfört med förra året.

Även i år har Kina satsat relativt stort på Cannes Lions. Men de kinesiska delegaterna gör sitt bästa för att skaka av sig besvikelsen över de uteblivna lejonen i år. De vill istället bara prata om vad som kommer att ta kinesisk reklam framåt.

– I Kina pratar vi om hur viktigt digital media är. Men digital media handlar inte längre om hemsidor ochj banners. Kinesiska konsumenter är väldigt involverade i communities online. Den marknaden har blivit livsviktig för att varumärken ska lyckas i Kina, säger Anthony Yang, interactive general manager, Saatchi & Saatchi China.

Pully Chau säger att lågkonjunkturen visserligen har påverkat även den kinesiska annonsmarknaden, men menar att det finns en stor optimism.

– 75 procent av den kinesiska befolkningen säger sig vilja spendera lika mycket pengar nu som innan lågkonjunkturen. Så vi ser förhoppningsfullt på framtiden. Och det kommer att synas i resultaten i nästa års Cannes Lions.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.