Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Asien passerar Europa i medieköp

Publicerad: 6 December 2010, 14:55

Det blir fortsatt tillväxt i de globala medieköpen de närmaste tre åren. Men redan i år är Asien större än Europa i medieköp.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Det är mediebyråkoncernen ZenithOptimedia som gjort en prognos på de globala medieköpen fram till 2013. Om man utgår från prognosen ser det ljust ut. Den globala tillväxten de kommande tre åren ligger mellan 4,6 och 5,2 procent. ZenithOptimedia är noga med att lägga in brasklappar om amerikansk arbetslöshet och kris i Eurozonen.

Men om det rullar på uppskattar man den årliga tillväxten i Nordamerikans och Västeuropas medieinvesteringar till 9-10 procent.

Det ska jämföras med tillväxten i Sydostasien och Kina, men Japan borträknat, som ska landa på 36 procent.

Redan i år uppskattas det att ”Asia/Pacific” passerar Västeuropa i medieinvesteringsligan. Och de närmasten åren blir Kina större än Tyskland mätt i medieinvesteringar. Endast Japan och USA kommer vara större.

En annan raket inom medieinvesteringar är Brasilien som 2013 beräknas ligga på samma nivå som Storbritannien. Ryssland är ytterligare en aktör som förväntas dra till sig en större andel av de globala medieinvesteringarna.

Topp 10 bland medieinvesteringar, i miljarder dollar

201020131 USA151,5191 USA164, 8442 Japan43,2672 Japan45,33 Tyskland24,6313 Kina34,2364 Kina22,6064 Tyskland26,5085 Storbritannien18,0475 Storbritannien 19,6786 Brasilien14,2436 Brasilien18,6627 Frankrike12,8757 Frankrike13,8528 Italien10,7538 Ryssland12,2289 Australien9,3949 Italien11,73410 Kanada8,86710 Australien10,981

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.