Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ASR och LAB hjälper sjuka barn

Publicerad: 20 mars 2009, 09:56

Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg fyller i år 150 år. Det har uppmärksammats med en ny logo från Lasse Åberg. Här är kampanjen signerad ASR Reklambyrå och Lundberg Annonsbyrå som ska göra jubileet känt.


ASR Reklambyrå och Lundberg Annonsbyrå fick i uppdrag att ta fram en annonskampanj för Insamlingsstiftelsen. Här är resultatet – en kampanj som inspirerats av låten ”I en sal på lasarettet”.

– Barnsjukhuset fyller 150 år och årets kampanj är därför nostalgisk. Annonserna syftar på det gamla sorgliga skillingtrycket ”lasarettsvisan”. Meningen är att det ska kännas lite i maggropen och att man vill gå in på hemsidan och ge ett bidrag, säger Tobias Thulin, ad på ASR.

ASR och LAB gjorde för cirka ett år sedan en kampanj inspirerad av Stanley Kubricks film ”The Shining”. Filmen, som fick namnet ”korridoren”, skulle visa hur barn kan uppleva dagens sjukhusmiljö och berätta att en trivsam och glad miljö underlättar barnens tillfrisknande.

– Tidigare visade vi hur tråkigt det kan vara för barn på sjukhus. Nu gör vi det igen fast lite mildare. Nu ska vi dessutom visa att det är jubileum i år, säger Thulin.

Bilderna på barnen är fotogaferade i Göteborg av Lotta Larsson.
– Bilderna ligger i en sepiaton för att ge samma hjärtknipande känsla,  i både text och bild.

Vad kostar kampanjen för er?
– Vi jobbar i stort sett helt ideellt för insamlingsstiftelsen.

Precis som med förra kampanjen förlitar sig Insamlingsstiftelsen helt på osålt utrymme som de får gratis.
– GP kommer att lägga in annonserna som pluggar gratis i tidningen. Förra printkampanjen vi gjorde gick i nästan två år med en annons ungefär varannan vecka. Målet är att kampanjen ska hålla ett år.

Se den tidigare reklamfilmen inspirerad av The Shining här.

Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Byrå: ASR Reklambyrå och LAB-Lundberg Annonsbyrå

Art Director: Tobias Thulin, ASR
Copywriter: Robin Lundberg, LAB
Projektledare: Peter Ohlsson, ASR
Fotograf: Lotta Larsson, Digitalstudion

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.