Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åstrands Tidefilm toppar WSJ:s reklamlista

Publicerad: 7 Januari 2008, 15:29

En av årets fem bästa reklamfilmer i USA har en svensk regissör. Det anser i alla fall Wall Street Journal. Calle Åstrand film The Human Stain, för tvättmedlet Tide, har tagit sig in på den ansedda tidningens lista.


Calle Åstrand.

Frilansande Calle Åstrand har regisserat filmen på uppdrag av Saatchi & Saatchi i New York.

Och det är inte första gången som filmen uppmärksammas. Redan i somras fick The Human Stain ett silverlejon i Cannes.

Filmen visar en klassisk scen från anställningsintervju där den arbetssökande mannen har en synlig kaffefläck på skjortan. Fläcken får plötsligt liv och börjar tala ett slags uppretad låtsassvenska som bildar en obegriplig och irriterande underton till mannens svar.

Den man som genomför intervjun tappar helt fokus på intervjun och tittar bara på fläcken. Payoffen är symptomatiskt Silence the stain.

– Det är faktiskt Johan Rheborg som gör kaffefläcken, säger Calle Åstrand.

Filmen spelades in i New York under en treveckors-period. Calle Åstrand jobbade bland annat med Tony Granger, som nyligen lämnade byrån för Young & Rubicam.

Tvättmedlet Tide är ett av de mest kända varumärkena i USA, och ägs av Procter & Gamble.

Produktorienterad tvättmedelsreklam brukar sällan nå högre kreativa höjder, men just The Human Stain är ett av de senaste decenniernas bästa exempel på motsatsen, anser Wall Street Journal.

– Det var ett ovanligt grepp att försöka göra en vanlig spelscen med humor istället för att satsa på visuella effekter, som amerikanarna brukar vara svaga för.

Filmen kommer också att visas i samband med Superbowl, den klassiska finalen i amerikansk fotboll, som spelas 3 februari.

– Det känns förstås extra roligt.

Superbowl är en amerikansk folkfest där drygt 100 miljoner tittare bänkar sig framför tv:n.

Pausen i finalen är den reklamtid som betingar högst annonspris i amerikansk tv. Förra året kostade en spot på 30 sekunder motsvarande 18 miljoner kronor.

Spekulationerna om vilka annonsörer som kommer att göra den bästa reklamen är ofta lika omfattande som spekulationerna om vem som vinner finalen.

Calle Åstrand har Sverige som bas men har pendlat till flera internationella uppdrag de senaste tio åren. Han har till exempel arbetat med Citroën, Opel och Powerade. I Sverige förknippas han kanske mest för sina filmer för Spendrups där Robert Gustafsson myntade begreppen fin- och fulöl.

– Mitt nästa uppdrag blir en film för Coca Cola, men jag jobbar lika ofta med svenska uppdragsgivare. Mitt senaste uppdrag i Sverige var en film för Åkestam Holst, om Losec.

Calle Åstrand växlar reklamjobben med drama för tv. Han regisserade bland annat Nisse Hults historiska snedsteg med Johan Glans, Sissela Kyle, och Johan Rheborg i flera roller.

Calle Åstrand och Johan Rheborg har jobbat ihop tidigare, bland annat med tv-serien Kenny Starfighter där Johan Rheborg hade huvudrollen.

– Vårt nästa projekt är att göra långfilmen Kenny Starfighter. Premiären är beräknad till februari nästa år. Den kommer att ta stor del att min arbetstid det kommande året.

WSJ:s lista – Vilken film gillar du mest? Kolla filmerna och rösta nedan.

The Human Stain
Kund: Procter & Gamble Co.'s Tide to Go
Byrå: Publicis Groupe's Saatchi & Saatchi

Eye of the Beholder
Kund: Unilever's Dove.
Byrå: WPP Group's Ogilvy & Mather

Drummer in a Hair Band
Kund: Cadbury Dairy Milk chocolate bar
Byrå: Publicis Groupe's Fallon

D'Oh!
Kund: "The Simpsons Movie"
Byrå: Omnicom Group's FreshWorks

K-Fed:   Insurance Salesman
Kund: Nationwide Mutual Insurance
Byrå: Interpublic Group's TM Advertising

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.