Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Ät våra flingor slipp sjukdomar"

Publicerad: 4 november 2009, 07:15

Svininfluensahysterin breder ut sig i USA. Då passar flingtillverkaren Kellogg´s på att marknadsföra sina sötaste frukostflingor med att de förstärker barns immunitet. Hälsoexperterna rasar.


Kellog's-paketet.

"Now helps support your child's IMMUNITY" står det på framsidan av paketen med Rice Krispies, Cocoa Krispies och Frosted Krispies. Flingorna består till mesta delen av ris, majsmjöl och raffinerat socker och numera förstärkta med vitaminer och antioxidanter.

Påståendet om förstärkt immunitet kommer samtidigt som oron över svininfluensan och i ännu högre grad vaccinet mot svininfluensan breder ut sig över USA.

Men Kellogg´s slår tillbaka alla anklagelser om att man försöker exploatera oron. De vitaminförstärkta flingorna togs fram för över ett år sedan.
– Kellogg utvecklade de här produkterna som ett svar på konsumenterna som uttryckt behov av mer näring, säger en taleskvinna till USA Today.

Där kunde pr-krisen blivit stoppad men de amerikanska medierna har bitit sig kvar och ifrågasätter nu överlag innehållet i Kellogg’s produkter och sättet de marknadsförs.
Dietisten Keri Glassman säger till tv-kanalen CBS  att Kellogg’s flingor innehåller mycket raffinerat socker som försämrar immuniteten.

– Antioxidanter är viktiga för att förstärka immuniteten men att smeta på det på en sockrad frukostflinga fungerar inte. Det är missledande, speciellt med tanka på vad som händer i världen med H1N1 (svininfluensa), säger hon.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.