Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

ATG kapar hockeyns powerbreaks – sänder från egen studio

Publicerad: 7 Januari 2019, 12:23

Istället för traditionell reklam kommer SHL-tittarna under vårens powerbreaks att mötas av en livesänd contentsatsning från ATG – som efter årsskiftet öppnat upp för spel på annat än hästar.


Ämnen i artikeln:

ATGReklam

Sedan en vecka är den nya spellagen på plats, en lag som gör att spelbolagen just nu kämpar för att hitta nya positioner på marknaden.

Lagen innebär en helt ny verklighet för aktörer som tidigare funnits på den svenska marknaden, som Svenska Spel och ATG. Båda varumärkena har sedan tidigare i höstas försökt profilera sig som ett schysstare alternativ till de tidigare Maltabaserade bolagen. Förra veckan meddelade även ATG att man för tillfället skulle skrota reklamkonceptet byggt kring hästen "Vinnie" för det bredare konceptet "Förvänta dig mer".

LÄS MER: ATG i kampanjutspel mot Maltabaserade spelbolag

Nu tar ATG nästa steg i profileringen. Under vårsäsongen av SHL, som sänds i C More, kommer de vanligtvis reklamfyllda "powerbreaksen" istället att fyllas av en livesändning med ATG som avsändare. Studion kommer att ledas av Claes Åkeson och Charles "Challe" Berglund och fokusera på oddsen i hockeyn, men även i andra sporter.

LÄS MER: När spelmarknaden ritas om – så ska Svenska spel sticka ut

– Vi fyller ett traditionellt reklamavbrott med innehåll för tittarna, alltså ingen förinspelad och likriktad reklam som man sett i pauserna under lång tid. Dessutom är det ett förträffligt fönster för crosspromotion när det gäller ATG:s andra spelmöjligheter, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

Powerbreak förekommer en gång varje period och varar i cirka 80 sekunder.

– Det känns som ett naturligt steg att gå i mer redaktionell anda, som tydligt möter tittarnas intressen. Vi lanserade sportspel för bara en vecka sedan och det här initiativet visar på ATG:s innovationsförmåga, snabbhet och lyhördhet mot tittarna. Man kan räkna med att det kommer mer från ATG som sticker ut. Vi har ju precis börjat, säger Sten Andersen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ATGReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.