Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

ATG satsar när andra solar

Publicerad: 24 Juli 2008, 09:04

På tisdag, den 29 juli, körs ett extra V75 på Jägersro. Nu hårdsatsar ATG på den sista delen i deras sommarkampanj som ska locka fler till banorna och fler att spela. Kampanjen är signerad Åkestam Holst.


– Sommaren är vanligtvis ganska medie och reklamtorr. Men det är nu som vi försöker ta ett större grepp om marknadsföringen. Sen ett par år tillbaka har vi satsat extra på sommarmånaderna och på att synas både regionalt och rikstäckande. Det har gett utdelning, säger Nils Ekmark, varumärkeschef på ATG.

I år, på grund av EM i fotboll, var ATG tvungna att lägga om schemat en del. Konkurrensen om tittarna var för hård och den största delen av marknadsföringen har därför koncentrerats till veckorna 28-31.
– EM i fotboll lockar samma publik och är väldigt svårslaget ur konkurrenssynpunkt. Men efter EM har vi blommat ut med V75. Marknadsföringen kan beskrivas som en turnering där vi dels gör nedslag regionalt på de platser som V75 kommer till och dels satsar rikstäckande, säger Ekmark.

Turneringen inleddes för cirka tre år sedan. Det är en satsning som görs i samarbete med TV4:s regionala sändningar samt banorna runt om i Sverige. Turnén knyter också an till stora evenemang runt om i landet.
– När vi startade det här gick vi ut med ett specifikt erbjudande till banorna där vi betalar hälften och de den andra delen.

Reklamfilmerna och annonserna fokuserar sedan på den ort som för tillfället är aktuell. Copyn kan till exempel lyda: ”V75 summertour. Stjärnorna kommer till Bollnäs.”.
– Enheterna ser inte så mycket ut för världen men de är mitt i prick och fungerar, säger Nils Ekmark.

Nytt för i år är även att ATG satsar på två stycken extra V75, mitt i veckan.
– Vi har tidigare testat det vid jul men nu såg vi att det fanns underlag för intresse. Vi är flera länder som spelar V75 som till exempel Danmark och Holland men nu till på tisdag är även Norge med som är en stor travnation.

Varför startade ni med turnén?
– Vi såg att vi hade stora möjligheter att sälja vår produkt även på sommaren. Distributionsmöjligheterna hade ökat och intresset för integrerade sport och spelprodukter likaså. Många spelar på ATG med kollegor eller andra vänner. Det gör att vi naturligt går lite sämre på sommaren då dessa konstellationer löses upp men intresset har ökat även på sommaren de senaste åren, säger Nils Ekmark.

Är målet att locka folk till banorna eller att spela mer?
– Både och. Det är viktigt att det är en integrerad spelprodukt, det är det som kunderna gillar. Som det ser ut just nu så lockar vi fler till banorna.

Är ni starkast i butik eller på nätet?
– Vi är fortfarande starkast i butik trots att vi funnits på nätet i tio år. Det ger ett kvitto på att det här faktisk är en upplevelseprodukt och inte bara ett spel. Folk går till butiken för att kunna integrera med andra spelare.

Hur har kampanjen gått hittills i år?
– Efter EM har vi kommit på banan igen och det går bättre än förra året som trots allt var ett väldigt starkt år, säger Nils Ekmark. Det beror dels på marknadsföringen och dels på att spelmarknaden går bra totalt sett.

Till sist, vilken häst ska man satsa pengarna på på tisdag?
– Jag hoppas på nr 6 Going Kronos som är svenskhoppet.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Åkestam Holst. Kampanjen går i tv, print, butik och på nätet

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.