Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

ATG satsar på levande spel

Publicerad: 10 Januari 2008, 10:15

2007 slog ATG rekord på spel på trav och galopp. Det var året de startade konceptet ”För att hästar ger allt”.   Idag inledde ATG nästa steg - den nya satsningen ”Levande spel”.


2007 ökade ATG spelet på trav och galopp med cirka 600 miljoner kronor till nästan 11,9 miljarder, vilket var ett nytt rekord och den största ökningen någonsin.

– Vi hade solen i ryggen förra året. Det var få stora evenemang som till exempel fotbolls-VM som stal uppmärksamhet från oss. Dessutom gav vårt nya kommunikationskoncept "För att hästar ger allt" ett enormt resultat, säger ATG:s reklamchef Leif Öhlund.

Kampanjen, framtagen av Åkestam Holst, fick dessutom väldigt mycket uppmärksamhet i media och vann flera priser. Den fick också en något oväntad bieffekt då rockbandet Kent valde att ta med bilderna där hästarna springer genom stan nattetid i sin musikvideo.

– Av de cirka 600 miljoner som vi ökade omsättningen med förra året är det tydligt att marknadsföringen spelade en viktig roll. "För att hästar ger allt" tog vår kommunikation till en helt ny nivå och Åkestam Holst ska ha all credd för sin insats som har fått oss att skrika mindre om höga vinstbelopp och fokusera mer på varumärkesbyggande och långsiktig kommunikation, säger Leif Öhlund.

Hur kändes idén i början av året?
– Vi trodde att det skulle gå bra men kanske inte riktigt så bra som det gjorde. Från januari till april då det gick generellt bra för den svenska spelmarknaden men inte riktigt tog fart för oss kändes det lite nervöst men sedan var det som om allt exploderade. Efter det har det gått väldigt bra, till och med under sommaren som annars är en ganska trög period för oss, säger Leif Öhlund.

Nu har precis nästa del av "För att hästar ger allt" släppts - konceptet "Ett mer levande spel". Allt inleds med en reklamfilm som främst kommer att gå i TV4, annonser i dags-, kvälls- och fackpress samt kampanjsajten levandespel.se.

– Ett mer levande spel ska visa vad sporten och spelet står för och vad vi fokuserar vår verksamhet på framöver. Vi kan med V75 erbjuda ett klart mer levande spel än andra aktörer och nu har vi hittat ett sätt att porträttera det på som vi är väldigt nöjda med. Den här bygger mer på känsla än rationella argument.

Reklamfilmen spelades in under två veckor i november i Madrid och Stockholm. Filmen är regisserad av Mattias Montero. Produktionsbolag är Social Club.

Sajten är framtagen av webbyrån Birth i samarbete med Åkestam Holst.

Se hur filmen blev till

ATG

Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Nicolas Hasselström projektledare, Jesper Holst ad, Mark Ardelius copy, Johan Baettig ad, Hanna Björck copy, Ikka Norberg produktionsledare, Camilla Geijer byråproducent

Produktionsbolag: Social Club
Regissör: Mattias Montero
Dop: Mattias Montero
Exekutiv producent:   Markus  Ahlm
Producent:   Markus  Ahlm /Johan Lindström

Postproduktion: Peter Marin/Sto.pp

Webbyrå: Birth
Magnus Eckhéll cd, Martin Sandström flashprogrammerare, Arvid Johansson 3D Illustratör, Guillaume Payen motion

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.