Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ATG utvecklar reklamkonceptet

Publicerad: 14 januari 2009, 15:55

På onsdag startar den nya kampanjen från ATG. Denna gång har reklambyrån Åkestam Holst valt att utveckla konceptet genom att föra in människor och humor i historien. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

ATGÅkestam Holst

Åkestam Holst har jobbat med ATG i två år. Nu tar de ett nytt grepp om kommunikationen.
– När vi började jobba med ATG 2006 kom de ur en historik där de jobbade med humor och sketcher och vi kände att vi var tvungna att bryta det mönstret. Nu har vi gjort det och nu var det dags för nästa steg. Glädje är en komponent i spelet och vi kände att det var viktigt att föra in det igen. Resultatet är filmer man blir glad av. De bygger på värme, humor och glädje, säger Mark Ardelius, copy på Åkestam Holst.

2007 startade ATG konceptet ”För att hästar ger allt”. 2008 inleddes nästa satsning ”Levande spel”. Båda åren slog företaget rekord på spel på trav och galopp och omsättningen ligger idag på cirka 12 miljarder. I de tidigare koncepten var fokus på hästarna. Nu tar människorna plats i spelet.

– Tidigare har vi visat upp hjältarna i ATG:s värld, hästarna, och visat hur kraftfulla och vackra de är och vilken magi som finns runt dem. Men det har varit lite som att titta in i ett tittskåp. Nu har vi velat föra in människan eller spelaren i historien, säger Ardelius. Han fortsätter.
– Filmerna är metaforer för spel, hur människor engagerar sig för att fånga in rätt vinnande hästar. Hästarna dyker upp lite hur som helt i människornas vardag och utmanar till en katt och rätta lek. Hästarna lurar dem och kommer undan. Det utspelar sig i verkliga livet, mitt i vardagen.

Kampanjen startar på onsdag. Reklamfilmen kommer främst att gå i TV4:s kanaler. Veckan efter det drar annonskampanjen igång. Allt backas upp av webb och mobilreklam.
– Vi kommer att jobba ännu mer integrerat än tidigare. Dessutom blir det större fokus på mobilkommunikation och webbkommunikation.

Reklamfilmen spelades in i norra Madrid i mitten av december. Samtidigt spelades även resten av årets filmer in.
– Det blir flera olika historier på temat. Totalt handlar det om fem kampanjer som kommer under året. Nästa film släpps i samband med Olympiatravet. Då blir det en närstudie av saker vi sett i den långa filmen men filmen till Elitloppet blir något helt nytt. Och till sommaren kommer en minihistoria i historien, säger Mark Ardelius.

Nästa veckas släpps också en ny kampanjportal framtagen av Åkestam Holst i samarbete med webbyrån Birth.

Bild från inspelningen.

För regi svarar Traktor. Postproduktionsbolag är Stopp.

I den här reklamfilmen är postproduktionen inte lika tydlig som tidigare. Robert Feniger, VFX Producer på Stopp, berättar om deras arbete.
– Det jag kan säga om postproduktionen av den nya ATG filmen är att mycket av vårt arbete i stora drag gått ut på att lägga ihop filmade sekvenser av hästar, stuntmän, skådespelare och statister och maskat bort sådant som inte ska synas i den färdiga filmen, såsom vajrar och wranglers (hästkarlar reds anm). Med hjälp av motion control har vi sedan i efterbearbetningen kunnat skapa illusionen av fler hästar, fler människor som springer och bidragit till känslan av tumult som önskades i filmen, säger Feniger.

Han tillägger:
– En rolig detalj vid inspelningen av filmen var att hästkarlarna helt plötsligt dök upp i green screen dräkter, utan att vi bett om det. Men de var så gulliga och det livade upp, så vi lät dem hållas.

ATG

Ansvarig ATG: Leif Öhlund, reklamchef
Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Jesper Holst ad, Mark Ardelius copywriter, Camilla Geijer, Another Production byråproducent, Nicolas Hasselström projektledare, Mikael Grenros planner, Ikka Norberg produktionsledare, Lotta Person, Olov Öqvist, Linda Beming original
Regissör: TRAKTOR
Producent: Anders Gernandt, The Producers
DOP: Linus Sandgren
Scenograf: Roger Rosenberg
Postproduktion: Stopp
Lead VFX Artists: Crawford Reilly / Julius Denizhan
VFX Artists: Arvid Björn, Caroline Ortmark, Marko Ljubez, Andreas Eidhagen, Quentin Olszewski, Mikael Petterson
Colorist: Carl Skaff
Sound: Edward Björner, Erik Thorsell
Sound Producer: Idamarie Sjöberg
Assistant Post Producer: Ann Krogstad
Post Producer: Robert Feniger
Servicebolag: Group Films Latino

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

ATGÅkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.