Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Att återvinna är en hit – som folkdans

Publicerad: 30 Oktober 2012, 08:06

En stillbild från reklamfilmen.

Pantamera fortsätter med sitt reklamkoncept "Att återvinna är en hit" och i den senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns den gamla folkdansen Hallingdansen med hjälp av Pugh Rogefeldt och Movits.


Ämnen i artikeln:

PantameraGranath Havas Worldwide

Pantameras reklamkoncept, som ska få svenskar att bli bättre på  att panta, fungerar bra. Förra året återvanns nästan 1,6  miljarder burkar och pet-flaskor, vilket är rekord enligt Pantamera.

Nu fortsätter man med konceptet "Att återvinna är en hit" och i den  senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns den gamla  folkdansen Hallingdansen med hjälp av Pugh Rogefeldt och Movits.

– Den här gången bjuder vi upp till återvunnen dans! I grunden handlar  det förstås om de miljövinster man gör genom att återvinna. Varje ton  aluminium som återvinns leder till drygt nio ton minskade utsläpp, säger  Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera i en kommentar.

Tidigare har svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen och nu gruppen Movits tillsammans med Pugh Rogefeldt medverkat i  Pantameras kampanjer de senaste åren.

– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig och bidra till ökad  återvinning. Parallellt med tv-kampanjen har det pågått tävlingar på  webben där väldigt många har gjort sin egen "återvinning" av  Pantamera-låten. Den här gången bjuder vi in till dans, säger Katarina  Lundell.

De som pantar minst är unga människor i storstäder, därför satsar  Pantamera extra för att öka återvinningen där. Bland annat genom  utomhuskampanjer, bio- och radioreklam samt dagspressannonsering.

– Reklam är en av flera verktyg i vårt arbete att få fler att panta  mera. Vi satsar mycket på att göra det enklare att panta genom ökad  tillgänglighet. Barn och unga är också en viktig grupp för vår framtida  miljö. Därför gör vi många satsningar i form av tävlingar,  skolsamarbeten och andra aktiviteter. Dessutom är vi, tillsammans med  Naturvårdsverket, stiftare av Håll Sverige Rent, säger Katarina  Lundell.

Reklambyrå för kampanjen är Granath Havas Worldwide. Marcus Söderlund har regisserat och Folke Film har producerat den.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.