Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Att vinna mot stora byrånätverk skulle vara ofantligt stort"

Publicerad: 20 Juni 2018, 17:12

Abby Priests vd Andreas Morne är segerviss inför morgondagens prisutdelning.

Foto: Privat

Abby Priests "The original brushes of Edvard Munch" har vinstchans i fyra Cannes Lions-kategorier. Och under dagen livepitchade byrån inför juryn i innovation.


Ämnen i artikeln:

Andreas MorneCannes Lions 2018ReklamAbby Priest

Med fyra nomineringar i brand experience & activation, innovation, eCommerce och direct är Abby Priests "The original brushes of Edvard Munch" ett av de svenska bidrag som lyckats bäst här nere i Cannes. Några vinnare i någon av kategorierna har fortfarande inte presenterats, och Abby Priest har således fortfarande fyra chanser att vända hemåt ett, eller flera, lejon tyngre i bagaget.

Under dagen har byrån tävlat i kategorin innovation, som avgörs genom en livepitch. En eller två personer från den tävlande byrån får tio minuter att presentera sitt bidrag inför juryn. Hos Abby Priest föll valet på byråns creative director Oskar Hellqvist. Ett självklart val enligt vd:n Andreas Morne, bidraget tävlade nämligen i samma kategori med samma upplägg i Eurobest förra året. En tävling där bidraget belönades med guld.

– Det är alltid lite nervöst att stå inför en jäkligt vass jury och då är det bra att ha tidigare erfarenhet. Eftersom man bara får tio minuter på sig måste man koka ned ett enormt case och verkligen hitta essensen för att charma juryn, berättar Andreas Morne för Resumé.

Vad fokuserade ni på i presentationen?

– I Adobeprojektet "Hidden treasures of creativity" vill de verkligen gräva fram gamla kulturskatter och tillgängliggöra dem för andra, vilket är lättare att säga än att göra men det tycker vi verkligen det här caset visar att vi gjort. Det är inte nått sminkat reklamprojekt utan vi har verkligen gått till botten med det här och jobbat med världens bästa penselmakare. Skulle projektet genomföras var det tvunget att göras på riktigt.

Projektet var från början en nordisk brief, varför valet föll på just Edvard Munch, men snart insåg man att det fanns potential att ta det vidare. Nyligen släpptes den andra delen i projeketet, "Lost typography of the Bauhaus masters", som även det fick global uppmärksamhet.

– I många andra tävlingar är man bittra rivaler och ler lite i mjugg när en konkurrerande byrå får gå upp och ta emot priser, men så upplever jag det inte här nere. Vi som tävlat i innovationskategorin har haft bra kontakt och man önskar varandra lycka till. Det är det jag gillar med Cannes, det är verkligen fokus på kreativitet. Det kanske är värmen. Eller Aperol Spritzen.

Ambitionen från Adobes sida är att fortsätta hidden treasures-projektet och lansera fler delar vad det lider, även om Andreas Morne inte kan ge några ytterligare detaljer.

Hur ser du på era chanser?

– Det är ju nervöst och som svensk vill man vara ödmjuk och säga att konkurrensen är stenhård. Men jag vill och måste tro på att vi har vinstchans, åtminstone i någon av kategorierna. Vinner vi ingenting kommer jag bli väldigt, väldigt besviken. Det kan jag säga. Att en byrå med 14 personer som slåss mot byrånätverk med enorma resurser skulle ta hem något här nere skulle vara ofantligt stort.

"The original brushes of Edvard Munch" har även prisats med ett guldägg i kategorin digitalt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.