Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åtta höga chefer borta

Publicerad: 30 November 2011, 13:29

Arla flyttar hela sitt strategiarbete till Danmark. Därmed försvinner också åtta stycken toppchefer på Arla i Sverige som nu startar eget nätverk, potentiellt en byrå. Även Arlas reklambyråsamarbete med bland annat Identity Works kan vara i farozonen.


Ämnen i artikeln:

Arla

I somras kunde Resumé berätta om Arlas sparplaner på 50-60 miljoner kronor och nyligen blev det klart att tre toppchefer; Mette Rehnström, medie- och kommunikationschef, Maria Billow, marknadsansvarig för ost och smör samt marknadsdirektören Helena Donar lämnar mejerijätten.

Anledningen är att Arla kommer att konsolidera en stor del av sin verksamhet till Danmark, och därmed försvinner flera roller.

Utöver ovan tre nämnda står det nu klart att även Michaela Wickman, Marknadschef Foodservice, B2B, Kristina Sörensen, varumärkeansvarig hårdost, Eva Tingåker-Johansson varumärkesansvarig Castello, Apetina, Kvibille, Höng samt två ytterliggare marknadschefer lämnar Arla.

Nästan samtliga av dessa har varit på Arla i över 10 år. Flera går nu samman och bildar ett nätverk.

– Om det kan bli aktuellt med ett nytt företag? Ja, vem vet, säger Mette Rehnström. Vi har många olika kompetenser och stor erfarenhet från mejeribranschen.

2009 valde Arla att samorganisera sina reklambyråsamarbeten till BBDO-nätverket.

I senaste kampanjen där man öppnade en ostbutik i Paris var det just ANR i Sverige som stod bakom kampanjen, tillsammans med Identity Works som gjorde om designen på flera av Arlas ostprodukter. Ett samarbete som i och med Arlas flytt till Danmark riskerar att spricka.

– Vi vet inte i nuläget exakt vad som händer. Det är för tidigt att säga. Vi jobbar både med Arla i Sverige och globalt, och hoppas givetvis på ett fortsatt samarbete, deras brand manager är ju kvar i Sverige, men just nu kan vi tyvärr inte se den fulla vidden av vad som händer framöver, säger Anette Brolin Berg, kundansvarig för Arla på Identity Works.

Hur stort uppdrag är Arla för er?
– De är en av våra största kunder och har varit sedan 2006.

Fredrik Pantzerhielm, som dagligen arbetare med Arla på ANR BBDO, menar att detta inte kommer att resultera i några större förändringar för samarbetet mellan ARLA och reklambyrån.

Har ni fått några indikationer på att ni kommer få mer eller mindre att göra?
– Nej.

Arlas nya organisation börjar gälla från 1 december och de som valt att lämna slutar under november eller december.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.