Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Attack mot H&M och Åhléns reklam

Publicerad: 9 oktober 2015, 08:11

H&M:s och Åhléns slöjkampanjer.

Slöjan är inte ett oskyldigt klädesplagg så som den presenteras i H&M och Åhléns reklam, menar flera debattörer och riktar skarp kritik mot klädjättarna.


Ämnen i artikeln:

H&M

För några veckor sedan lanserade H&M och Åhléns sina höstkampanjer. Här ses bland annat modeller bära slöjor, något som skapat debatt. Klädkedjorna vill visa att de hänger med och bidrar till mångfalden, men detta har slagit fel, menar många.

Åhléns marknadsdirektör Lina Söderqvist sade i Resumés helgintervju inför lanseringen av kampanjen Nordiska toner att ”vi vill uppfattas som inkluderande och jobba emot diskriminering och icke stereotypt.”

Sedan dess har debatten blossat upp. Folkpartisten Gulan Avci skriver i Aftonbladet att diktaturregimen använder slöjan till att förtrycka flickor och kvinnor.

”De som är intresserade och tackar för reklamen är islamister, vars kvinnosyn riskerar att normaliseras. Modeföretagen är privata aktörer och man kan naturligtvis inte ha samma förväntningar på dem som på statliga myndigheter och institutioner. Men de är heller inte befriade från socialt ansvar. Vare sig de vill det eller inte så bidrar de till att normalisera slöjan”, skriver hon i Aftonbladet.

Ordförande för Kvinnors Rätt, Maria Rashidi, frågar klädjättarna varför de gör reklam för könsapartheid. Hennes debattartikel är ett öppet brev till Åhléns ägare Antonia Ax:son-Johnson och H&Ms ägare Stefan Persson.

”Plagget är inte en bikini som kan tas av och på när som helst. Frihetsbegränsningar är invävda i slöjan och jag befarar att Åhléns och H&M inte har tänkt på det.”

Hon vill se ett stopp av slöjkampanjerna.
”Jag vädjar till er att sätta stopp för denna slöjkampanj innan någon av era "neutrala" art directors tar nästa mångkulturella steg "framåt" med sexiga reklambilder för kyskhetsbältet som skulle inkludera även andra än bara muslimer. Jag ser framemot ert svar.”

Kolumnisten Sakine Madon tar också debatten upp i ljuset i Expressen med texten ”försvara rätten att vägra slöja feminister”, där hon menar att H&M och Åhléns har slagit in öppna dörrar.

”Gärna PR-spinn och uppmärksamhet, men bolagen sätter inte ner foten i kryddiga, politiska frågor”, skriver hon.

Håcan Andersson, presskontakt på H&M, är medveten om kritiken.
– Vår senaste kampanjfilm ”Close the loop” visar ett flertal olika personligheter och handlar om rätten att få klä sig som man vill och att budskapet i filmen är att det inte finns några regler inom mode förutom en, att du ska återvinna dina kläder. Personerna i filmen bär i de allra flesta fall sina privata plagg. Vi tror på mångfald och jämställdhet, säger han till Resumé.

Åhléns PR- och informationschef Weronica Nilsson kommenterar via mejl:

"Vi vill i kampanjen spegla de kvinnor som lever i Sverige idag. Vi är självklart medvetna om den debatt som pågår. Men vi tar inte ställning för eller emot slöja, vi är emot alla former av tvång och förtryck och uppmanar ingen att börja bära den, utan visar ett alternativ för dem som vill bära slöja. Vi har fått många positiva kommentarer från kunder som känner sig inkluderade och som uppskattar att vi arbetar för mångfald."

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.