Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 28 mars 2008, 08:32
Den lilla byrån Åttonde Huset har fått ett tungt uppdrag för Göteborgsoperan och nu rullar den första kampanjen ut, för Tjajkovskijs ”Eugen Onegin”.
Åttonde huset ska, efter att ha vunnit en pitch där flera andra göteborgsbyråer deltog, arbeta med konsumentmarknadsföring för Göteborgsoperan.
– Vi vill förnya marknadsföringen. Vi vill att fler ska komma och titta på balett och opera. Det är ju en äldre publik i dag, säger John Fahlnaes på Åttonde Huset.
Var ska man hitta nya besökare?
– Det absolut viktigaste är att nå fram till de som inte gjort sin operadebut. Då behövs annorlunda attribut än vad som använts tidigare. De är vana vid andra kanaler och ett annat formspråk. Kanske måste man ha en mer undervisande reklam där man talar om vad upplevelsen handlar om. Det får inte bli för abstrakt, säger John Fahlnaes.
Kampanjen för Eugen Onegin är gjord av John Fahlnaes och Eva Eriksson. Man leker med formspråk som känns igen i scenografin och har lånat från det kyrilliska alfabetet i bokstäverna.