Reklam
Australiens regering strösslar pengar på reklam – lägger mer på annonser än McDonald's
Publicerad: 4 april 2022, 09:28
Australien lägger en förmögenhet på reklam. Foto: Emmanuel Den
I Australien höjs allmänhetens röster mot regeringen som anses ha hål i fickorna när det kommer till att lägga pengar på reklam. Regeringen la mer pengar på reklam än till exempel McDonald's förra räkenskapsåret.
Australiens regering la mer pengar på reklam förra räkenskapsåret än McDonald's och Coles, visar nya siffror som The Guardian publicerat.
Totalt la Australien motsvarade 1,36 miljarder kronor under föregående räkenskapsår, av det var 149 miljoner vigda till att informera om covid-19, medan 196 miljoner lades åt att informera om covidvaccin.
Det kan jämföras med 68 miljoner på psykisk hälsa, 12,5 miljoner kronor på våld i nära relation och dryga 86 miljoner kronor på ett våldsförebyggande program.
Uppgifterna har lett till en debatt i Australien om större tillsyn över skattefinansierade offentliga kampanjer. En undersökning från Australia Institute visade att 76 procent av 1001 tillfrågade personer tyckte att riksrevisorn borde granska regeringens reklam för att se till att den uppfyller genuina informationsbehov.
– Det är inte konstigt att väljarna är cyniska när det gäller statlig reklam när de spenderar mer än dessa stora multinationella företag, säger Bill Browne, demokrati- och ansvarsforskare vid Australia Institute till The Guardian.