Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 Augusti 2013, 09:39
Foto: Colourbox.
Automatiserade reklamköp växer så det knakar. Analysbolaget eMarketer tvingas nu revidera sin prognos och räknar med en ökning på hela 73,9 procent för 2013.
Analysbolaget räknar med att investeringarna inom automatiserade reklamköp landar på 3,34 miljarder dollar i USA, vilket kan jämföras med juni-prognosen som låg på 3,32 miljarder dollar.
Enkelt förklarat innebär automatiserade reklamköp att annonsutrymme läggs upp på en annonsbörs och sedan får marknadsförarna bjuda på utrymmet under en viss tid. Det vill säga det är fullt jämförbara med en klassisk spot-marknad.
Om eMarketers reviderade prognos håller för automatiserade reklamköp
innebär det en ökning med 73,9 procent i förhållande till förra året.
”Tillväxten hos automatiserade reklamköp sker i takt med att annonsörer har blivit alltmer vana vid komplexa och automatiserade ekosystem och vill nå mottagarna genom en mer målinriktad och – i vissa fall, kostnadseffektiv process.”, skriver eMarketer i sin reviderade prognos.
Adage konstaterar att den snabba tillväxten inom just automatiserade reklamköp innebär att det blir mer pengar över till tekniska mellanhänder än för själva förlagen.
Adage räknar också med att utvecklingen innebär att mer annonsörer investerar i teknik som skapar effektivitet snarare än att hitta bra annonsplaceringar.
Clark Fredricksen, vice vd på eMarketer, menar att den snabba mobilutvecklingen gör att annonsörer lägger alltmer resurser på skräddarsydda sponsrade annonser, men att tillväxten hos just automatiserade reklamköp växer oerhört mycket snabbare än så.
Den kombinerade tillväxten hos båda områdena, automatiserade reklamköp och mobilt, slår dock hårt mot förlagsbranschen, enligt Clark Fredricksen:
– Det blir två slag i ett mot förlagen, säger han.
Karl-Johan Byttner