Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Automatiserade köp växer snabbare än vad analytikerna hinner med

Publicerad: 26 Augusti 2013, 09:39

Foto: Colourbox.

Automatiserade reklamköp växer så det knakar. Analysbolaget eMarketer tvingas nu revidera sin prognos och räknar med en ökning på hela 73,9 procent för 2013.


Ämnen i artikeln:

AdAgeE-Marketer

Analysbolaget räknar med att investeringarna inom automatiserade  reklamköp landar på 3,34 miljarder dollar i USA, vilket kan jämföras med  juni-prognosen som låg på 3,32 miljarder dollar.

Enkelt förklarat  innebär automatiserade reklamköp att annonsutrymme läggs upp på en  annonsbörs och sedan får marknadsförarna bjuda på utrymmet under en viss  tid. Det vill säga det är fullt jämförbara med en klassisk  spot-marknad.

Om eMarketers reviderade prognos håller för  automatiserade reklamköp
innebär det en ökning med 73,9 procent i  förhållande till förra året.

”Tillväxten hos automatiserade reklamköp  sker i takt med att annonsörer har blivit alltmer vana vid komplexa och  automatiserade ekosystem och vill nå mottagarna genom en mer  målinriktad och – i vissa fall, kostnadseffektiv process.”, skriver  eMarketer i sin reviderade prognos.

Adage konstaterar att den snabba  tillväxten inom just automatiserade reklamköp innebär att det blir mer  pengar över till tekniska mellanhänder än för själva förlagen.

Adage  räknar också med att utvecklingen innebär att mer annonsörer investerar  i teknik som skapar effektivitet snarare än att hitta bra  annonsplaceringar.

Clark Fredricksen, vice vd på eMarketer, menar att  den snabba mobilutvecklingen gör att annonsörer lägger alltmer resurser  på skräddarsydda sponsrade annonser, men att tillväxten hos just  automatiserade reklamköp växer oerhört mycket snabbare än så.

Den  kombinerade tillväxten hos båda områdena, automatiserade reklamköp och  mobilt, slår dock hårt mot förlagsbranschen, enligt Clark Fredricksen:
– Det blir två slag i ett mot förlagen, säger han.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

AdAgeE-Marketer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.