Reklam
Avanza Bank ut i pitch
Publicerad: 26 mars 2010, 15:31
Flera byråer slåss nu om ett reklamkonto för Avanza Bank. Inom en månad ska valet vara gjort, och redan efter sommaren planeras att de första kampanjerna ska kunna rulla ut.
Ämnen i artikeln:
AvanzaTM
Tero Marjamäki
truefalse
Vd för Avanza bank, Nicklas Storåkers, är bror till Michael Storåkers.
Avanza Bank har legat lågt kampanjmässigt de senaste två åren. Den stora bidragande orsaken har varit lågkonjunkturen, men nu ser banken nytt ljus i tunneln, och ger sig ut på jakt efter en ny reklambyrå.
– Det är dags att vi ser oss om lite grann, vi är i mångt och mycket en digital bank, och söker därför också en mer digital partner där ett stort antal av våra affärer görs, säger Henrik Rosvall, marknadschef på Avanza Bank.
Avanza profilerar sig som spararnas bank, helt inriktad på sparlåneprodukter. De senaste tre åren har man haft SWE som huvudbyrå, tillsammans med den digitala webbyrån Suddenly och eget kommunikationsarbete inhouse. Suddenly ingår dock i de fortsatta byråplanerna, och det är endast SWE som nu förlorar sitt uppdrag.
– Jag vet inte i detta nu vilken typ av byrå vi kommer att landa hos. De två senaste åren har vi inte varit så aktiva kampanjmässigt sett, men vi planerar att köra en hel del webb och en del print framöver, säger Henrik Rosvall.
Josef Danell är vd på SWE:
– Jag kan bekräfta att samarbetet är avslutat, några övriga kommentarer vill jag inte lämna.
Hur stor kund var Avanza för er?
– De hade en relativt begränsad verksamhet som vi hade inom ramen för det samarbetet, men vi står inte och faller med den kunden.
Exakt vilka eller hur många byråer som är med i pitchen vill inte Henrik Rosvall avslöja, inte heller hur mycket uppdraget är värt.
– Vi är mitt i förhandling med flera olika typer av byråer, och jag kan därför inte gå ut med några detaljer kring upphandlingen.
Spelar byråstorlek roll?
– Det kan jag inte svara på i detta nu.
Måste man vara en Stockholmsbaserad byrå?
– Det är inte ett måste, men att man är lokaliserad i Stockholm är det givetvis en fördel.
I och med pitchen har Avanza i stort gjort en komplett översyn av sin kommunikation, och man är också ett i princip helt nytt gäng på kommunikationsavdelningen.
– Vi ska också bli mer aktiva utåt, och mer offensiva i vår approach, säger Henrik Rosvall.
Inom en månad hoppas man kunna sajna med sin nya byrå. Och redan efter sommaren siktar man på att rulla ut de första kampanjerna.
Nicklas Storåkers, vd på Avanza Bank, vill dock inte uppge om Storåkers McCann, med vd Michael Storåkers i spetsen och bror till Nicklas är med i upphandlingen eller inte.
– Jag avstår att svara på denna fråga. Vad gäller vilken eller vilka reklambyråer vi arbetar med, så har vi som enda kriterier att arbeta med en reklambyrå som passar våra behov och budget bäst. Vi ser dock inget behov av att kommunicera våra val.