Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Avicii krossar på Twitter

Publicerad: 14 augusti 2013, 09:43

I en kärnkraftsreaktor vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, står en kub framför en svart och ogenomskinlig glasruta. Kuben döljer Aviciis omslag för hans senaste album True. Användare världen över får skicka in detaljer om sig själva för att undan för undan höja volymen så pass mycket att den krossar rutan och avslöjar omslagsbilden.


Ämnen i artikeln:

KTH

”Jag gillar inte tomat!”.
”Jag vaknade just!”

Så lyder budskapet från några av de användare som har valt att skicka in tweets om sin person.

Kampanjen är i skrivande stund uppe i nära 63 000 tweets - kampanjen är snart inne på sitt andra dygn.

Tanken med glaskrossarkampanjen vid  KTH är att höja pulsen inför släppet av Aviciis debutalbum True i september.

Universal Music Creative Labs och Oakwood Creative har utformat själva kampanjen.

Enkelt  förklarat går det hela ut på att för varje person som skickar in en  tweet så höjs volymen på basinslaget från Aviciis nya låt You Make Me.

Projektet, som kallas True Event, sker vid reaktorhallen R1 och livestreamas

Volymen indikeras med olika staplar fram till dess att man når ända fram. Det vill säga att volymen blir så hög att glaset spricker av bastrycket av låten You Make Me börjar spelas.

KTH  konstaterar att just glaskrossning har varit ett återkommande tema inom  kultur och populärkultur – det ryktades exempelvis att den svenska  operastjärnan Birgit Nilsson kunde krossa ett vinglas med sin röst.

Det krävs cirka 135-140 decibel och rätt frekvens för att ljud ska krossa glas.  Töjningen måste också bli tillräckligt hög, enligt Sören Östlund, professor i hållfasthetslära vid KTH:
–  Töjning handlar om hur mycket skivan deformeras. Jämför med att böja en  planka. Ju mer man böjer plankan/glaset desto större töjning, säger  han.

KTH och Avicii ställer sig frågan:
”Blir just ditt tweet det som avslöjar designen bakom Aviciis nya album.”

Världsartisten Avicii har gjort stor succé med singeln Wake Me Up under sommaren.

Han har sålt trippel platina och ligger etta på iTunes i ett 30-tal länder.

Här finns kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

KTH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.