Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Avstängning för fejkannonser

Publicerad: 9 September 2009, 10:27

Den senaste tiden har det stormat rejält runt DDB Brazils tsunamiannons för WWF. Och tänker One Show kasta ut byråer som skickar in fejkannonser.


Ämnen i artikeln:

WWF

Den kontroversiella annonsen för WWF signerad DDB Brazil.

One Show belönade den omdiskuterade annonsen. Men efter att den dykt upp i debatten i USA har både WWF och DDB tagit avstånd från annonsen. One Show tänker inte råka ut för en liknande skandal igen.

Därför har tävlingen nu tagit fram nya regler för fejkannonser. Med fejkannonser menar Oneshow reklam som är skapad för en fiktiv uppdragsgivare eller som inte godkänts av uppdragsgivaren. Även annonser som bara publicerats i syfte att få tävla underkänns.

Om en annons som är gjord för en fiktiv uppdragsgivare eller inte godkänts av uppdragsgivaren upptäcks kommer byrån som gjort den att stängas av från reklamtävlingen i fem år. Samma straff får alla personer som är med i arbetsgruppen.

Om en byrå tävlar med en annons som bara publicerats en gång, eller bara visats vid ett enstaka tillfälle sent på en tv-kanal kommer byrån att stängas av i tre år.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.