Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Axe reklam kritiseras för pubertal sexism

Publicerad: 10 december 2012, 17:24

Skärmdump från DDB Latina Puerto Ricos reklamfilm för Axe

DDB Latina Puerto Rico tar Axe effekt på kvinnor till nästa nivå i en reklamfilm. Nu får filmen kritik för att visa på en pubertal kvinnorsyn av mediesajten Jezebel.


Ämnen i artikeln:

AxeDDB

Du har säkert hört talas om "The Axe effect", deodoranttillverkaren har  sedan länge använt sin förmåga att fånga det motsatta könet som säljargument i reklamen. Nu tar Axe tron på sin förförande effekt på kvinnor till en ny nivå.

Det är DDB Latina Puerto Rico som lanserar "Morning After Pillow". I filmen illustrerar arbetsgruppen hur svårt det kan vara att få en kvinna att slita sig efter en natt med en man som bär Axe-doft.

För att kunna gå vidare i livet kan mannen placera kvinnans arm över en kudde i form av en manlig torso i stället för sin egen axel. Nu får filmen kritik för att vara manschauvinistisk.

Det är mediesajten Jezebel som tycker att filmen är ett exempel på Axe historia av fånig reklam under rubriken- "Axe Body Spray: För pojkar som beskriver kvinnors bröst som sandsäckar"

"Det är som arbetsgruppen aldrig har mött en kvinna. Eller förhoppningsvis beter sig som om de aldrig har gjort det. Kanske är det för att Axe är gjord för pubertala stinkmaskiner som använder sin tillåtelse för att köpa babytvål på Waalgreens. Med det i åtanke är de här grejerna faktiskt en perfekt markering. Försätt bara!.", skriver Jezebel och fortsätter:  

"Den mest obehagliga delen är när killen får en sax att klippa av hennes arm med."

Om filmen är sexistisk? Se den nedan och döm själva.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AxeDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.