Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"B-L-O-S-S-A är en institution, som Kalle Anka på julafton"

Publicerad: 28 november 2008, 16:44

Den 15 år gamla succéreklamen har blivit en jultradition. I dag är det nypremiär för Blossas folkkära glöggjingel i rutan. – Det har blivit som en institution, som Kalle Anka på julafton, säger Maria Snitting, nordisk brand manager för Blossa.


Ni kan den garanterat:

”B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, glöggen heter BLOSSA”.

Miljoner svenskar har fått Blossas reklamplåga på hjärnan genom åren.

Filmen gjordes 1993 av Stenströms reklambyrå när Blossa fick möjlighet att marknadsföra sin lättglögg i tv.

Och populariteten håller i sig.

Blossa har försökt med andra reklammanér – men alla nysatsningar har varit fiaskon i jämförelse med Blossa-sången som gjorde comeback i fjol.

Maria Snitting, nordisk brand manager för Blossa hos Vin & Sprit, säger att Blossa-jingeln har blivit en jultradition och jämför den till och med Kalle Anka på julafton.

– Bland Blossa-filmerna som vi testat är den här helt överlägsen. Jingeln sätter sig starkt och har bidragit till vår starka varumärkeskännedom som inför julkampanjen är 86 procent. Efter säsongen brukar den ligga på 95 procent, säger hon.

Blossas reklambyrå Food & Friends har gjort slutet av filmen lite annorlunda till årets kampanj. Byrån har även putsat på färgerna. Dessutom är det en ny musikproduktion – men melodin är densamma, såklart.

I dag går startskottet för årets Blossa-kampanj, på TV3, TV6, kanal 5 och Kanal 9.

Arbetsgruppen

Kund: V&S / Pernod Riccard, Åsa Neumann och Maria Snitting

Reklambyrå: Food & Friends, PL Lennart Wallander, AD Lennart Lusth, copy Mia Löfgren, PDL Therese   Lindersson

Produktionsbyrå: Oh-La-La, Olavi Häkkinen

Musikproducent: Jon Rekdal (som bl a ligger bakom musik till SVT   Julkalendern och Expedition Robinson)

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.