Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

B-Reel använder hjärnan

Publicerad: 26 januari 2012, 10:20

Stolar – designade av barns hjärnvågor.
Det är möbelföretaget Variérs senaste kommunikationsgrepp.
Bakom kampanjen står norska Dist och svenska B-Reel.


Ämnen i artikeln:

B-reel

Glöm tråkiga gråa stolar.

När Skandinaviska Variér Furniture gör en re-design av den klassiska Variable balansstolen, först framtagen av Peter Opsvik 1979 tar man hjärnan till hjälp. Bokstavligen.

Stolen har haft samma design sedan den togs fram, men nu fick alltså Dist och B-Reel att ta fram en ny kreativ design för stolen.

– Vi tyckte det vore intressant att försökta reflektera stolens unika karaktär genom design. Vi visste redan att koncentrationen och hjärnaktiviteten ökar genom hur man sitter på stolen, därför kändes det naturligt att låta hjärnvågor skapa den nya designen, säger Eirik Sørensen, cd på DIST i en kommentar.

Genom att mäta tre barns hjärnaktivitet, en från Tyskland, en från Italien och en från USA lät man sedan deras hjärnvågor sätta designen för stolen. Projektet genomfördes i en studio i Stockholm tidigare i höstas. Medan barnen höll på med sina favorit-projekt, biologi, konst och historia, mättes deras hjärnvågor med ett EPOC neuromaskin. Resultatet av hjärnvågorna omvandlades till design som konstant ändrades efter barnens hjärnaktivitet.

– Projektet var på många sätt unikt och lite annorlunda för oss. Det var mer av en process att testa oss fram till de bästa lösningarna både tekniskt och visuellt. När vi antog oss uppdraget hade DIST en väldigt bra grundidé. De ville på något sätt analysera ett antal barns hjärnaktivitet under tiden de använder stolen, låta dessa aktiviteter designa ett mönster och därigenom bevisa produktens kreativa fördelar direkt framför kameran, skriver Lars Bjurman, cd på B-Reel i ett mail till Resume.se. Han fortsätter:

– Vår lösning och anledningen till att vi vann pitchen var dels för att vi hade gjort bra Rn'D inför ett liknande projekt - MindScalextric och hade redan idéer på hur vi skulle lösa avläsningen av hjärnvågorna och koppla dessa till ett realtidssystem för visualiseringen och sen dels för att vi har kompetensen genom B-Reel Films att åta oss ett projekt som kräver den graden av dokumentation – och göra det med hög produktionskvalitet.

– Det som gav projektet sin extra krydda och nerv var ju att vi inte exakt visste hur slutresultatet skulle bli utan det var inte förrän vi hade barnen på plats i studion och kunde se mönstren växa fram på skärmarna som vi visste att vi gjort vår läxa. Dock så var det inte förrän långt senare då vi till slut fick de färdigtryckta tygerna och kunde ta och känna på det som en gång bara var ett gäng mappar av blandade streck och kilometer av kod som vi förstod helheten.

Patrik Gyllström på B-Reel Films har regisserat filmerna till siten

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

B-reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.