Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

B-Reel tar hem alla anställda för 15-årsfirandet

Publicerad: 25 Juni 2014, 08:13

B-Reels alla anställda samlade på Södra Teatern för 15-årsfirandet som pågår flera dagar.

Det började i en källarlokal på Södermalm för 15 år sedan. Numera är framgångssagan B-Reel en internationell koncern med kontor bland annat i Los Angeles, New York och London. 15-årsfirandet är storslaget – samtliga 150 medarbetare världen har flugits in till Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistPelle NilssonB-ReelMikael Marcimain

B-Reel slår på stort när produktionsbolaget nu fyller 15 år. I dagarna har  all personal från samtliga kontor världen över flugits in till Stockholm för ett flera dagar långt möte som avslutas med en stor fest.

– Vi har gått från att vara en handfull människor till 150 personer från 18 nationaliteter utspridda över sex kontor. Det här är ett bra tillfälle att samla alla, inte bara för att fira utan också för att dela erfarenheter och lära oss av varandra, säger Pelle Nilsson, medgrundare och idag ansvarig för B-Reels verksamhet i Nordamerika, i en kommentar.

Just nu har arbetet med att sammanställa dramafilmen Gentlemen, baserad på Klas Östergrens legendariska roman, högsta prioritet hos B-Reel.  Mikael Marcimain regisserar, och i jul går filmen upp på svenska biografer. Under sammankomsten i veckan passar B-Reel på att premiärvisa en tidig klippning för företagets samtliga anställda.

– Fler än en halv miljon svenskar har läst boken så det är så klart enormt roligt att filmatisera den. Samtidigt är det här ingen lokal angelägenhet. Vi har redan sålt filmen till en rad viktiga territorier som saknar koppling till Klas Östergrens författarskap. De ser istället filmen som en tung dramaproduktion som dessutom regisseras av Sveriges just nu hetaste regissör, säger Fredrik Heinig, medgrundare och idag ansvarig för långfilmsproduktionen på B-Reel.

I Cannes Lions förra veckan vann B-Reel ett guldlejon, fyra silverlejon och fyra bronslejon. Tidigare har det blivit Grand Prix.

B-Reels utveckling är en succé.

– Det har varit och är fortsatt en fantastisk resa. Många av oss har växt upp med B-Reel och sett hur företaget gått från amatördoftande grejer för ZTV till att idag göra produktioner i världsklass inom reklam, digitalt och långfilm, säger Anders Wahlquist, vd och en av fem ursprungliga grundare till B-Reel.

Petter Westlund
, även han medgrundare och verksam på LA-kontoret, säger:

– Vi har sedan starten haft som mål att locka de bästa talangerna till B-Reel och det känns som att vi har lyckats bra i den ambitionen. Att samla alla och se hur utvecklare bollar idéer med regissörer och digitala kreatörer är fantastiskt. Jag tror att vår mångfald är vår främsta styrka.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.