Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

B-Reel världens nästa bästa produktionsbolag

Publicerad: 26 Januari 2010, 14:14

Svenska byråer fortsätter att imponera internationellt. Branschbibeln Creativity utser nu B-Reel till världens nästa bästa produktionsbolag – men tillägget att de lika gärna kunde varit det allra bästa.


Ämnen i artikeln:

Pelle NilssonB-Reel

Pelle Nilsson

Krisåret 2009 tycks ha gynnat svenska byråer – åtminstone rent kreativt.
Resumé har tidigare berättat att kreatörernas branschbibel Creativity utsett DDB Stockholm till en av fem byråer på tidningens ”A-list” för 2009.

Samma tidning rankar nu B-Reel som världens nästa bästa produktionsbolag, endast MJZ anses vara strået vassare.
Samtidigt understryker tidningen att man lika gärna kunde ha utsett B-Reel till världens bästa bolag. Skillnaden mellan första och andra plats är mer en ”filosofisk fråga” än något annat.

Som exempel på B-Reels kreativa höjdpunkter nämner tidningen bland annat prisade kampanjsajterna Hotel 626 och Asylum 626 för Dorito, som B-Reel skapat tillsammans med Goodby, Silverstein & Partners.
Även samarbetet med bröderna Sjönell på BBH NY som resulterade i Axe's 100 Girls site lyfts fram.

Pelle Nilsson är producent på B-Reel.

Varför ni just nu rankas som världens näst bästa produktionsbolag?
– Kombinationen av stadiga produktioner från alla våra tre kontor, massor med priser och att vi från en väldigt filmisk digital plattform startat B-Reel Films, ett filmbolag på stark frammarsch. Vi har precis signat upp en av de tyngsta säljrepresentanterna i New York, Peter Ziegler. Dessutom finns ett stort intresse från amerikanska regissörer att haka på B-Reel Films. Det känns som både byråer och branschen i USA på allvar börjat förstå fördelarna med integrerade produktioner. Vi vill ju i all ödmjukhet göra både bästa reklamfilmerna och bästa digitala kampanjerna. Den möjligheten har aldrig varit större.

Ni har ju också lyckats förhållande bra på amerikanska marknaden jämfört med andra som försökt de senaste åren. Vad är förklaringen?
– Kanske att vi hela tiden fokuserat på att göra bra jobb och vi har växt långsamt, vi har ju funnits där sen 2007. Men än viktigare är nog att vi har satsat lika hårt på New York-kontoret som hemma och i London.

Vilka uppdragsgivare jobbar ni med nu?
–B-Reel och B-Reel Films jobbar just nu med AMV BBDO, BBH London, BBH N.Y,  Berlin, Cameron & United, Brindfors, Fallon London, Goodby, Silverstein & Partners, Great Works, Hilanders, JWT N.Y, Saatchi & Saatchi Europe & London, Scholz & Friends, SMFB, Tribal DDB Paris & Åkestam & Holst i olika projekt.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Pelle NilssonB-Reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.