Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Backar från vilseledande reklam

Publicerad: 29 juni 2010, 10:59

Life-butikerna backade från sin kampanj efter att Livsmedelsverket anmälde dem till Konsumentverket. Nu har kampanjen som påstod att man måste äta kosttillskott dragits tillbaka och ärendet läggs därför ned.


Tagline var ”Vart tog näringen vägen?”. Life-butikerna påstod i kampanjen att dagens mat har dåligt näringsinnehåll och därför behöver man deras ”naturliga kosttillskott” för att må bra.

Livsmedelsverket röt till och sågade kampanjen.
– Den här reklamen skrämmer och vilseleder istället för att hjälpa konsumenterna. Den får konsumenten att tro att de måste äta kosttillskott för att få i sig tillräckligt med näring, sa nutritionisten Irene Mattisson.

Dessutom vände man sig mot påståendet att kosttillskott skulle kunna vara naturliga. En anmälan till KO kom som ett brev på posten.

Life försökte först skylla på sin reklambyrå och säga att kampanjens innehåll var deras ansvar. Det är inte en ursäkt som funkar enligt KO och Life gav sedan upp och drog tillbaka kampanjen.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.