Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 april 2013, 13:39
Annonsen som väcker Panos avsky.
Nöjesparken Liseberg kommunicerar sin Glada barn-garanti med en gråtande pojke och rubriken ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”. Kampanjen upprör Greklands-födde ”Baddräktskungen" Panos Papadopoulos. – Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot alla oskrivna lagar, säger han.
Den svenske baddräkts-entreprenören Panos Papadopoulos har gått ut med ett pressmeddelande där han kritiserar Lisebergs-kampanjen i hårda ordalag.
– Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer under sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen. Turismen är en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter Liseberg ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den älskade grekiska ön Kreta med gråtande barn. Det finns inga gråtande barn här, säger han i pressmeddelandet
Han kräver inte bara en ursäkt – han vill att Liseberg skrotar ”den vansinniga kommunikationen” och ”tar socialt ansvar”.
Resumé har sökt Lisebergs marknadschef Kent Kiedorf. I höstas inledde nöjesparken ett samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors som ersatte Valentin & Byhr.
Magnus Helander