Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Badlords idé – för porrig för Lindex

Publicerad: 9 april 2008, 09:00

Den infekterade striden mellan reklambyrån Badlord och Lindex fortsätter. Klädjätten har nu lämnat in sitt svaromål till Göteborgs tingsrätt.


Badlord presenterade den här skissen för Lindex. Tanken var att de två annonserna skulle publiceras ovanpå varandra och den påklädda sedan skulle rivas av.

Resume.se har tidigare rapporterat om konflikten mellan reklambyrån Badlord och Lindex. I korthet handlar den om att reklambyrån presenterade en idé för Lindex. Kunden köpte inte idén, men skrev ett sekretessavtal med byrån, där de förband sig att inte använda Badlords reklamidé.

Senare kör Lindex ut en kampanj som Badlord tycker är en kopia på deras reklamidé och stämmer därför Lindex på 1,5 miljoner kronor. Lindex har nu kommit in med sitt svar på stämningen. Och det är en rejäl sågning av byrån.

Läs mer:

- Lindex stäms av reklamby

- Johan Hallin: Jag känner mig påhoppad

Inledningsvis konstaterar man att Lindex är ett jätteföretag med 350 butiker. Badlord, som enligt Lindex drivs i bolaget Tidbeck konsult AB, har en omsättning som varierar mellan 150 000 och 3 miljoner de senaste tre åren.

Den enda anledningen att byrån överhuvudtaget fick audiens hos klädjätten berodde på att Magnus Tidbeck och Johan Hallin kände varandra sedan tidigare. De har varit arbetskamrater.

Lindex framhåller att den unika idé som Badlord presenterade var en annons där man rev av en sida med en påklädd modell. Därunder fanns samma modell, men i underkläder. Lindex förklarar varför man ratade idén. Den riskerades arr uppfattas som om den var tagen från äldre tiders pornografiska tidskrifter, står det i svaromålet.

Badlords idé presenterades i april för Lindex. Under sommaren jobbade Lindex byrå We Are Group med en annan kampanjidé, med ett upplägg som liknade klassiska bilder tagna av fotografen Helmut Newton. Badlord träffar sedan We Are Group för att se om de två idéerna går att förena.

Johan Hallin, marknadschef på Lindex svarar då Magnus Tidbeck på Badlord i ett mejl den 6:e november.
”Jag vill i alla fall vara tydlig med att om vi beslutar att inte gå vidare meder idé utan att följa We Are Groups orginalidé som bygger på uppslag i färg och svartvitt, så är det helt och hållet deras idé och då ser jag ingen anledning att diskutera en uppgörelse med er.”

Annonsen som Lindex reklambyrå We Are Group utformat. (annonsen är något beskuren)

Badlord som nu stämmer Lindex på 1,5 miljoner kronor hade däremot inte så höga krav på ersättning för grundidén. Resekostnader och typ 20 000, som en symbolisk summa, föreslår Magnus Tidbeck i ett mejl till Johan Hallin.

Anledningen till Badlords höga krav på ersättning är att deras idé blev värdelös efter att Lindex kört sin kampanj. Bland annat skulle Twilfit ha tackat nej till Badlord, efter att de sett Lindex kampanj.

Men det stämmer inte enligt svaromålet, där Twilfits marknadschef Peter Sjöström har förhörts. Där säger han att Twilfit inte var intresserade av idén för att bolaget inte ville stå för det budskap som förmedlades genom idén. Och de var i alla fall inte beredda att betala 1,5 miljoner kronor för idén.

Lindex yrkar i sitt svaromål att tingsrätten ska avvisa käromålet eller i andra hand ogillar käromålet. Lindex anser att summan på stämningen inte är skälig.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.