Reklam
Bahnhof fälldes för sexism – nu används den omdebatterade memen av Pepsi
Publicerad: 19 augusti 2021, 13:11
Pepsi gör en variant på ”Distracted Boyfriend” i annonser på sociala medier. För tre år sedan använde Bahnhof samma meme i en jobbannons som bedömdes vara sexistisk enligt Reklamombudsmannen i ett uppmärksammat beslut. ”Vi kan inte kommentera då det skulle kunna föregå en eventuell prövning”, säger Elisabeth Trotzig till Resumé.
Pepsi använder en av historiens mest virala memes för att attrahera Coca-Colas kunder. Det är inte första gången bilden med den fluktande pojkvännen och den avundsjuka flickvännen används i reklamsammanhang.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.