tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bahnhof fälldes för sexism – nu används den omdebatterade memen av Pepsi

Publicerad: 19 augusti 2021, 13:11

Pepsi gör en variant på ”Distracted Boyfriend” i annonser på sociala medier. För tre år sedan använde Bahnhof samma meme i en jobbannons som bedömdes vara sexistisk enligt Reklamombudsmannen i ett uppmärksammat beslut. ”Vi kan inte kommentera då det skulle kunna föregå en eventuell prövning”, säger Elisabeth Trotzig till Resumé.

Ämnen i artikeln:

PepsiReklamombudsmannenBahnhof

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Pepsi använder en av historiens mest virala memes för att attrahera Coca-Colas kunder. Det är inte första gången bilden med den fluktande pojkvännen och den avundsjuka flickvännen används i reklamsammanhang.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i coffeetable format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev