Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Bakslag för Coop – förbjuds visa ekofilmer

Publicerad: 3 Juli 2017, 12:14

Coop har gjort succé med sin kampanj "Ekoeffekten". Nu döms matvarukedjan i patent- och marknadsdomstolen. – Vi har inte försökt skrämma, mörka eller förvränga, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCoopF&B

"Ekoeffekten" gjorde ett stort avtryck i Reklamsverige när den lanserades för två år sedan. Ja, faktiskt i hela världen. Den vann bland annat det finaste priset man kan få, ett Grand Prix, i fjolårets omgång av Cannes Lions. Tävlingen som också kallas reklam-VM.

Men nu kommer alltså ett bakslag. Svenskt Växtskydd reagerade mot kampanjen, som de tyckte var missvisande och oetisk. De vänder sig framför allt emot att kampanjen "ger sken av att det alltid skulle vara bättre att välja importerad ekologisk mat framför svenskproducerad".

Det håller patent- och marknadsdomstolen med om. Coop döms nu till att betala ett vite om en miljon kronor om de använder filmerna "Ekoeffekten", "The Organic Effect" och "Amelia testar ekoeffekten". De får inte heller använda formuleringarna "Ekoeffekten" och "The Organic Effect" eller liknande formuleringar.

Patent- och marknadsdomstolen belägger också ett antal formuleringar som förekommer i kampanjen, med vite. Dessa är bland annat:

- "Undersökningen visar att om man väljer ekologisk mat kan man minska halten av bekämpningsmedel i kroppen"
- "Ekologisk mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel".
- "Vi äter insektsmedel"
- "Halten av bekämpningsmedel i Amelias urin minskade i snitt med 72 % efter de två veckorna med en rakt igenom ekologisk meny".

Anledningen till det är att formuleringarna "kan ge intryck av att ekologiskt odlade livsmedel är bättre och medför färre risker ur hälsosynpunkt än konventionellt odlade livsmedel".

Tobias Rydergren är presschef på Coop. Han är besviken över domen.

– Vi tycker att vi på ett transparent sätt, både i filmen och på hemsidan, redovisade till undersökningen som "Ekoeffekten" byggde på. Vi har inte försökt skrämma, mörka eller förvränga. Domstolen menar att underlaget är för litet. Den synpunkten välkomnar vi. Det skulle vara positivt för alla om fler undersökningar gjordes på hur ekologisk mat påverkas människan, säger han.

"Ekoeffekten" går ut på att familjen Palmberg får testa att äta ekologisk mat under två veckor. Sedan undersöks gifthalterna i familjemedlemmarnas kroppar, och jämförs med före de började äta ekologiskt. I filmen visar det sig att antalet gifter sjunkit markant.

Ni får inte visa filmerna mer. Hur påverkar domen er?
– Filmen är ett par år gammal och ingen som vi aktivt visar längre. Nu ska vi gå igenom domen ordentligt och bestämma oss om vi vill överklaga. Om vi bestämmer oss för att inte överklaga får vi rensa filmerna från alla kanaler.

Hur påverkar domen er framtida kommunikation?
– Inte alls. De påståenden som görs i filmen är kopplade till filmen.

Finns det anledning till självkritik?
– Sett i backspegeln så finns det flera större studier som undersökt hur männsikor påverkas av kosten. Dessa borde vi haft med som underlag.

Varför hade ni inte det?
– Det är en bra fråga. Det skulle vi haft.

Forsman & Bodenfors är reklambyrån bakom kampanjen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCoopF&B

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.