Reklam
Bakslag för valreklam
Publicerad: 29 mars 2010, 07:34
Valrörelsen i Storbritannien trappas upp. Nu ifrågasätter den brittiska reklamtillsynsmyndigheten trovärdigheten i Labours politik.
TR
Tobias Rydergren
Inom två månader är det val till det brittiska parlamentet och valrörelsen lär bli tuffare än på mycket länge. Konservativa Tories med nya partiledaren David Cameron väntas ge sittande Labourregeringen med premiärminister Gordon Brown en tuff match.
Argumenten vässas i båda lägren. Och nu har Tories fått draghjälp av reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA.
Den här veckan kommer ASA förbjuda en reklamkampanj, från regeringens inrikesministerium, som är en viktig del i Labours valrörelse.
I reklamfilmen utlovas att polisen ska vara ute och patrullera på gatorna 80 procent av sin tid. Gordon Brown hade samma vallöfte i början av den här månaden.
ASA menar nu att budskapet inte stämmer, skriver Guardian. Det är bara kvarterspoliser som ska lägga 80 procent av sin tid på att vara synlig, inte patrullera, för allmänheten. Myndigheten menar alltså att regeringen slirar på sanningen.
När nyheten läckte ut i förra veckan var Tories inte sena med att kräva att Labour omarbetar sitt valkampanjmaterial.
– Labour tycks inte dra sig för att missleda landet och spenderar stora summor av skattebetalarnas pengar på det, säger Chris Grayling, Tories skugginrikesminsiter till Guardian.
Inrikesministeriet säger att man är mycket besviken över ASA ställningstagande.