Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Banankampanjen som fick Ben & Jerry's att slå säljrekord

Publicerad: 4 Mars 2015, 15:02

Bild ur filmen

I samband med Ben & Jerry's nya bananglass lanserades en kampanj på Youtube och Instagram. En kampanj som gjorde att försäljningen på den svenska marknaden slog historiska rekord.


Ämnen i artikeln:

Mindshare

– Vår nya smak för hösten var en bananglass och vi valde att hänga upp vår "Go bananas for Fairtrade"-strategi på två insikter: att Stockholm som stad, olikt exempelvis Göteborg, inte har Fairtrade-status och att det var valyra i Sverige vid kampanjtiden, säger Ingar Hessel, Brand Building Director Ice Cream, Unilever.

Med kampanjen ville glasstillverkaren sprida vetskapen bland unga svenskar om att Ben & Jerry's produkter är Fairtrade-certifierade. De ville också stärka bilden av varumärket som ansvarsfullt och tufft.

Damon Razazi, digital strateg på mediebyrån Mindshare, kommenterar kampanjen i ett pressmeddelande.

– Insikterna i detta fall var så klockrena att vi kunde skapa en engagerande strategi utan att trycka upp produkten i ansiktet och utan att tävla ut något coolt enligt standardpraxis 2.0. Lösningen i Ben & Jerry's fall blev att vi tillsammans med två populära vloggare skapade #Bananpartiet, ett fejkparti som skulle driva två huvudfrågor: att svenskarna äter Fairtradebananer och att Stockholm får Fairtrade-status.

Hjälp fick man av Youtubenätverket Splay som var med och skapade konceptet och valde välkända Keyyo och Daniel Norberg som partiförespråkare. De läste ur partimanifestet, producerade en kampanjsång och anordnande ett torgmöte.

Och kampanjen blev framgångsrik. Försäljningen av Ben & Jerry's under kampanjtiden ökade med 18% jämfört med året innan – vilket betyder att det blev glasstillverkarens bästa månad någonsin försäljningsmässigt. Dessutom ökade Ben & Jerry's instagramkonto med 500%.

I arbetsgruppen:
Anna Sandgren, Nordic Area Manager, Ben & Jerry's
Ingar Hessel, Brand Building Director Ice Cream, Unilever
Niclas Jensell, Account Director, Mindshare
Damon Razazi, Digital Strategist, Mindshare
Victor Ljungberg, Planner & Creative Director, Splay Networks
Caroline Borelius, Production Manager, Splay Networks

Se filmen här:

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Mindshare

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.