Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bankdirektörer häcklas i ny kampanj

Publicerad: 23 juni 2009, 06:34

Bankdirektörer är reklamens nya slagpåsar.
Cidertillverkaren Strongbow och byrån St Luke's vinner poänger på den finansiella krisen i sin nya reklamfilm.


För att inte stöta sig med någon undviker reklam att förlöjliga någon yrkeskategori, klass eller minoritet. I stort sett är det bara töntiga medelålders män som får agera förlorare i reklam.

Men med finanskrisen finns det en ny grupp som det går att häckla även i reklam.

Brittiska cidertillverkaren Strongbow har en ny kampanj på gång som riktar sig till hårt arbetande och törstiga män. Tv-reklamen följs nu upp med en film som bara går på internet. Och den ska spegla de stora massornas känslor inför bankskandaler och mångmiljonsbonusar till bankdirektörer.

I en scen som hämtat mycket inspiration från filmen Braveheart hyllar en Mel Gibson-lik ledare takläggare och vägarbetare för deras samhällsinsatser och säger att de är värda en drink efter jobbet. Men när han kommer till en grupp bankdirektörer kan han inte komma på varför de skulle vara värda en Strongbow efter jobbet. Under massans burop får direktörerna lämna sällskapet.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.