Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bankomat lanserar resevaluta – gör första rikstäckande kampanjen

Publicerad: 3 juli 2019, 11:41

När Bankomat ger sig in i kategorin resevalutor går man upp mot Forex, en aktör med 75 procent av marknaden. I sin första rikstäckande kampanj väljer man därför att luta sig mot sin största usp – tillgängligheten.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Bankomat AB har genom åren lyckats med något som många varumärken eftersträvar, företagsnamnet har blivit synonymt med hela produktkategorin. Företaget, som förr hette Bankomatcentralen AB, bildades 2010 och ägs gemensamt av Danske Bank, Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank och Sparbankerna.

Under våren har man utvecklat sitt erbjudande till att även inkludera utländska valutor, åtminstone på 150 automater runtom i landet. Marknaden domineras sedan tidigare av Forex med 75 procent av marknaden.

– Bankomat är ett väldigt starkt varumärke, men nästan helt okända inom kategorin resevaluta där en spelare har över 75% av marknaden vilket är en utmaning i sig. I vår lösning har vi tagit fasta på automaternas placering på husväggarna och kombinerat det med ett annat urbant inslag – gatukonst, säger Jonas Haage, art director på Nkel kommunikation som jobbat med kampanjen.

Kampanjen kommer att synas i print, radio, utomhus och digitalt.

Arbetsgrupp:

AD: Jonas Haage
Copywriter: Björn Wigenius
Digital AD: Anderas Ågren
Digital projektledare: Evelina Lindberg
Grafisk formgivare: Rosanna Dahlberg
Strategisk projektledare: Ronny Forsberg
Operativ projektledare: Tina Gunrup Tobiasson
Mediastrateg: Calle Björfäll, Manolito

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.