Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bannerns uråldriga historia

Publicerad: 30 November 2009, 14:06

DN lanserar nu sin reklamtävling Reklamcupen för webbreklam. Kampanjen är gjord av Tackolov.


Ämnen i artikeln:

ReklamcupenKampanjer på G

DN har kört Reklamcupen i printreklam i sex år. Nu lanserar tidningen en cup för webbreklam närmare bestämt banner.

Kampanjen är en drygt två minuter lång film om bannerns historia och budskapet är att den egentligen har funnits sedan urminnes tider men nu blivit digital.
– Vi vill slå på stora trumman och verkligen lansera Reklamcupen Webb. Detta kanske borde ha gjorts för länge sedan egentligen för bannern har alltid funnits, säger Anna Sjöberg, projektledare på Tackolov.
– Vi vill få reklambyråer och kunder att se kraften i en banner.

Filmen visas på kampanjsajten och skickas ut som digitalt dr till reklambyråer och annonsörer som DN vill få att tävla i reklamcupen. Men den går inte som banner själv, trots att det är den annonsformen som den gör reklam för.
– Nej. Det är av kostnadsskäl. Vi har ingen mediebudget på det sättet. Men det är väl inte omöjligt att det blir så längre fram, säger Anna Sjöberg.

Fakta

Kund: Dagens Nyheter
Byrå: Tackolov
Arbetsgrupp: Magnus Löwenhielm ad, Johan Nilsson copy,  Anna Sjöberg projektledare,  Ninna Borg produktionsledare
Produktionsbolag: Wreck Creative Studios, Robert Grave producent, Peder Bergstrand, Wreck Creative Studios regissör.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

ReklamcupenKampanjer på G

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.