Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bantningsspråk i Oxfams första svenska kampanj

Publicerad: 4 juni 2014, 11:45

Kampanjen i tunnelbanan.

Den internationella hjälporganisationen Oxfam, som arbetar med att bekämpa fattigdom i världen, etablerar sig i Sverige. Tillsammans med Garbergs lanserar de sin första svenska reklamkampanj där klassiskt bantningsspråk är i fokus.


Ämnen i artikeln:

OxfamGarbergs

Den internationella hjälporganisationen Oxfam grundades 1942 och är verksam i fler än 90 länder. Nu etablerar man sig i Sverige och passar samtidigt på at lansera sin första svenska reklamkampanj.

Kampanjen anspelar på trender inom dieter och bantning genom ett klassiskt bantningsspråk som "Gå upp i vikt och stanna där". I stället för att berätta om en metod för viktnedgång handlar budskapet i annonserna i stället om att hjälpa människor upp i vikt, vilket Oxfam kallar för Oxfam-metoden.

– Det talas mycket om dieter och bantning i vår del av världen just nu. Vi vill ge människor perspektiv och uppmärksamma att miljoner människor i världen inte har tillräckligt med mat för att överleva. Oxfam-metoden, som egentligen är vårt grundläggande arbetssätt, är ett framgångsrikt sätt att hjälpa människor att ta sig ur fattigdom och hunger, säger Louise Gauffin, generalsekreterare på Oxfam Sverige i en kommentar.

Oxfam Sverige är en del av den internationella organisationen och verksamheten ska samla in bidrag till organisationens internationella arbete, skapa engagemang kring Oxfams initiativ för att bekämpa fattigdom samt öka kunskapen om fattigdom och orättvisor i världen.

Oxfams första kampanj i Sverige lanseras nu i tunnelbanan och som annonser i DN, GP och Sydsvenskan. På www.oxfam.se kan besökare även skänka sin vikt i kronor.

Arbetsgrupp Garbergs

Copywriter: Sedir Ajeenah

Art director: Sebastian Smedberg

Projektledare: Jan Lindforss

Produktionsledare: Karolina von Melen

Formgivare: Karin Roberts

Digital formgivare: William Löthman

Digital director: Michael Ring

Creative Director: Petter Ödeen

Uppdragsgivare Oxfam. Louise Gauffin, generalsekreterare; Charlotta Linton Almkvist, marknadschef; och Corinne Appelgren, kommunikationsansvarig.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

OxfamGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.