Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Bara 8 kvinnor bland de 100 mest prisade kreativa cheferna

Publicerad: 13 Mars 2019, 12:05

Samlad data över Reklamvärldens största kreativa tävlingar visar att få kvinnliga creative directors finns med bland de mest belönade.


Ämnen i artikeln:

KreativitetCreative directorJämställdhetReklam

Det är The Drum som ligger bakom sammanställningen av data som publicerades i samband med Internationella Kvinnodagen i förra veckan. Dominansen bland män ligger i linje med den skeva fördelning som branschen länge har bråttats med när det kommer till kvinnor på ledande positioner över hela världen.

– Klyftan växer dramatiskt på senior nivå. Det handlar inte bara om att skapa förutsättningar för att få in kvinnlig talang och ökad mångfald. Det handlar om att bygga en bransch där kvinnor kan befordras och stanna där, säger Debbi Vandeven på VMLY&R som är en av 8 kvinnliga cd:s på topp-100-listan till The Drum.

Enligt en undersökning från Diageos marknadsdirektör Syl Saller var cheferna bland USA:s största byråer 47 procent kvinnor. På den kreativa sidan  var balansen sämre, endast 30 procent kvinnor var i ledande befattningar.

När Resumé under våren 2017 genomförde en granskning över jämställdheten på Sveriges största byråer såg det ännu sämre ut där endast en av tio byråer kreativa chefer på 30 granskade byråer var kvinna.

Kvinnliga cheferna som tar plats på Topp 100 är:

Joyce King Thomas – McCann XBC
Jureeporn Thaidumrong – GREYnJ United
Debbi Vandeven – VMLY&R
Merlee Jayme – Dentsu JaymeSyfu
Monica Moro – McCann Spain
Swati Bhattacharya – FCB Ulka
Liz Taylor – FCB Chicago
Teresa Herd – formerly Intel

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.