Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Bara en av fem marknadschefer är säkra på att de lever upp till varumärkeslöftet

Publicerad: 24 Oktober 2019, 08:13

Många marknadsförare anser att sambandet mellan vad varumärket lovar och gör är svagt.


Ämnen i artikeln:

ReklamVarumärkeMarknadschef

Knappt en av fem marknadschefer (19 procent) är säkra på att deras värderingar/varumärkeslöfte och handlingar som företag hänger samman. Det visar en ny undersökning från Gartner, som The Drum rapporterar om.

Analysfirmans senaste "Brand Strategy and Innovation Survey" visar också att en kraftig majoritet av respondenterna (79 procent) definierar sambandet mellan varumärkeslöftet som "blygsamt" och två procent anser att sambandet är "minimalt".

Samtidigt visar undersökningen att 70 procent av konsumenterna ser på annonsörer med aktiv skepsis.

– Med förtroendet i botten och svagare koppling mellan varumärkeslöfte och verkligheten triggas de negativa associationerna, marknadschefer har inte råd med att ha ett varumärkeslöftet som inte hänger samman med handlingar, Chris Ross, vice president analyst at Gartner.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev