Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bara hälften av reklamen når kvinnorna

Publicerad: 7 augusti 2017, 12:39

Foto: Most Photos

Inte ens hälften av annonserna online med målgrupp kvinnor når faktiskt fram till dem, visar en ny undersökning från Nielsen.


Ämnen i artikeln:

NielsenReklam

Nielsen har analyserat 60 000 kampanjer i tjugo länder – och det visar sig att digitala annonser har dålig träffsäkerhet i målgruppen kvinnor.

Överlag så nådde de annonser som var ämnade för kvinnor endast 46 procent av mottagarna, medan 62 procent av de annonser som riktades till män nådde männen. Mätningen görs både på desktop och mobilt.

"Online-annonsering har gott om utrymme för förbättringar i att träffa annonsörernas önskvärda publik, särskilt kvinnor", säger Barney Farmer, Nielsens Storbritanniens kommersiella direktör, om rapporten.

Framför allt den yngre målgruppen är svåra att nå. Bland 18-34-åringarna nådde 25 procent av annonserna målgruppen kvinnor och 31 procent männen.

Men det finns även områden där målgruppen kvinnor når högre rates. Undersökningen visar att de kampanjer som gått via mobilen och ska nå kvinnor i åldrarna 25-44 år når 36 procent av dessa. Här når endast 29 procent av männen. I Storbritannien är siffran 37 procent respektive 22 procent.

Slutsats? Om du ska nå kvinnor med din reklam verkar mobilen vara ett bra ställe.

Här kan du ladda ned hela rapporten från Nielsen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

NielsenReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.